Hyppää pääsisältöön

Pron puheenjohtajaehdokas: Maria Mäkynen

Mari Mäkynen on Pron yhteiskuntasuhdejohtaja
Pron uusi puheenjohtaja valitaan marraskuun edustajistossa. Kysyimme jokaiselta puheenjohtajaehdokkaalta samat kysymykset. Tässä Maria Mäkysen vastaukset kysymyksiimme.

Nimi, ikä, asuinpaikka ja koulutus?

Maria Mäkynen, 36, Lahti, yhteiskuntatieteiden maisteri ja kasvatustieteiden maisteri

Luottamustehtävät ja tehtävät Prossa?

Pron yhteiskuntasuhdejohtajana olen vastuussa liiton yhteiskunnallisesta edunvalvonnasta, viestinnästä, opiskelijatoiminnasta, jäsenpalveluista ja koulutuspalveluista, joissa toimii yhteensä 37 huippuasiantuntijaamme.

Mikä olisi sinulle puheenjohtajana tärkein tehtävä, johon tarttuisit Prossa?

Nykyisessä työmarkkinoiden ja työelämän murroksessa ei ole yhtä keinoa, jolla liiton tilanne muuttuisi nopeasti. Minulle puheenjohtajana tärkeintä olisi joukkovoiman kasvattaminen ja vahvistaminen neuvotteluvoiman takaamiseksi. Se edellyttää moninaisen Pron jäsenistön vahvaa edustamista, neuvotteluorganisaation ammattimaista johtamista sekä edistyksellistä työelämävisiointia yhdessä prolaisten luottamushenkilöiden ja jäsenten kanssa. Ydin ovat jäsenet ja aktiivit. Luottamusmiehet ovat ytimen näkyvä kova kuori.

Minkälainen puheenjohtaja olisit?

Ammattimainen johtaja, joka edustaa rohkeasti ja näkyvästi ylpeydellä Prota. Tunnen työelämähaasteet niin Pron kentällä, akateemisessa keskustelussa kuin nuorten some-keskusteluissa ja näihin kaikkiin on kyettävä vastaamaan. Puheenjohtajan tulee olla kentällä, tuntea työmarkkinajärjestöt ja yhteistyöverkostot sekä pystyä houkuttelemaan uusia prolaisia neuvotteluvoiman vahvistamiseksi. Joukkovoimasta tulee aktivoida voimajoukko.

Minkälaisena näet Pron tulevaisuuden?

Tilanne on monella tavalla vaikea, mutta yhdessä olemme vahvoja. Työmarkkinajärjestelmä on hajautunut ja politisoitunut viime vuosina. Toisaalta järjestäytymisaste laskee, erityisesti nuorten keskuudessa. Esimiehet ja toimihenkilöt kokevat muita ammattiryhmiä useammin työssään uupumusta. Pron tulee olla uudistuva ja uudistava. On välttämätöntä uudistua vaikuttavammaksi ja vahvistaa Pron merkityksellisyyttä myös uudelle sukupolvelle. Pron on oltava uudistava tulevaisuuden liitto, jonka ytimessä on vahva edunvalvonta, rakentava sopimisen kulttuuri sekä rohkeita, ihmisten arjesta nousevia työelämäavauksia esimerkiksi johtamisen ja psykososiaalisen turvallisuuden vahvistamiseksi. Pron tulee olla proaktiivinen työelämän kehittäjä.

Mikä on viestisi prolaisille?

Meidän on syytä olla ylpeitä siitä, mitä teemme yhdessä paremman työelämän puolesta ja tavoitella näkyvämmin ymmärrystä ja tietoisuutta tärkeälle työlle, jota prolaiset tekevät työpaikoilla ja alueilla. Asiantuntijatyö tulee lisääntymään jatkossakin ja suomalaiset, myös uudet sukupolvet, ansaitsevat vahvan liiton nyt ja tulevaisuudessa. Työn murros haastaa työelämää ja liittoja sekä uhkaa heikentää työelämän turvaa levittäytyessään yhä laajemmalle mm. tekoälyn kehittyessä ja vihreän siirtymän edetessä. Yhdessä voimme tehdä muutoksesta turvallisen ja työelämästä nykyistä paremman. Se edellyttää rohkeita avauksia ja ratkaisuja uusiin haasteisiin.

Mistä voin lukea lisää ajatuksistasi?

Kirjoitan ajatuksistani omalla nimelläni Maria Mäkynen -sivuilla Instagramissa, X:ssä ja Facebookissa sekä kotisivuillani osoitteessa www.mariamakynen.fi.