Pron puheenjohtajaehdokas: Antti Rinne

Antti Rinne on ehdolla Pron puheenjohtajaksi.
Pron uusi puheenjohtaja valitaan marraskuun edustajistossa. Kysyimme jokaiselta puheenjohtajaehdokkaalta samat kysymykset. Tässä Antti Rinteen vastaukset kysymyksiimme.

Nimi, ikä, asuinpaikka ja koulutus?

Antti Juhani Rinne, 61 vuotta. Asun Mäntsälässä ja olen vuonna 1987 suorittanut oikeustieteen kandidaatin (nykyinen maisteritutkinto) tutkinnon. Olen siis juristi koulutukseltani, mutta tutkintoa enemmän kokemukset työelämässä ovat lisänneet osaamistani. Laaja verkostoituminen yhteiskunnassa, tiiviit ja kattavat  mediasuhteet ja yhteistyökyky erimieltäkin olevien kanssa ovat karttuneet pitkän työuran aikana ay-liikkeessä ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa - keskeisissäkin tehtävissä.

Luottamustehtävät ja tehtävät Prossa?

Toimin Pron puheenjohtajana liiton perustamisesta lähtien vuoteen 2014, sitä ennen Toimihenkilöunionin puheenjohtajana vuodesta 2005 lähtien. Näihin tehtäviin liittyen olin mm. STTK:n hallituksen 1. varapuheenjohtaja.

Mikä olisi sinulle puheenjohtajana tärkein tehtävä, johon tarttuisit Prossa?

Tässä ajassa Pron nykyisten ja tulevien jäsenten kannalta on liiton kyky huolehtia sen sääntömääräisestä tehtävästä eli ihmisten arkeen liittyvästä edunvalvonnasta. Muuttuneilla ja edelleen muuttuvilla työmarkkinoilla tämä tarkoittaa ammattiliittojen välisen yhteistyön aitoa ja konkreettista tiivistämistä. Mallia voi ottaa esimerkiksi julkisella sektorilla ja teollisuudessa tehtävän yhteistyön rakenteista.

Minkälainen puheenjohtaja olisit?

Minua tuntevat kuvaavat minua työelämäasioissa vahvaksi toimijaksi, yhteistyökykyiseksi ja dynaamiseksi ihmiseksi.  Näiden edellä kuvattujen asioiden lisäksi olen saanut kiitosta seuraavista asioista: osallistava, kuunteleva, ratkaisuhakuinen ja tarvittaessa tiukka.  Ammattiliittojen toiminnassa luonteenomaista on, että yksin ei kukaan pärjää niin hyvin kuin yhdessä. Puheenjohtajan työ tehdään jäsenkunnan ja hallinnon sekä työkavereiden tuella. Ammattiliitto on joukkoliike, sen voima perustuu yhdessä tavoitteiden asettamiseen ja yhdessä tekemiseen.

Minkälaisena näet Pron tulevaisuuden?

Näen Ammattiliitto Pron vahvana työmarkkinatoimijana myös tulevaisuudessa. Pron tulee olla koko palkansaajapuolta yhdistävä voima, jotta voimme taata reilun ja tasaväkisen neuvotteluaseman. Pro on dynaaminen ja uudistushaluinen, uudistuksia tehnyt liitto. Näin pitää olla myös jatkossa. On löydettävä toimintamalleja, joiden avulla pystymme parantamaan jäsentemme työehtoja, toimeentuloa ja työhyvinvointia. Olemassa olevien jäsenten sitoutumisesta huolehtimalla, edustamillaan aloilla järjestäytymistä vahvistamalla ja aitoa yhteistyötä muiden kanssa tekemällä tämä meidän liitto kyllä pärjää toimintaympäristön muutoksista huolimatta.

Mikä on viestisi prolaisille?

Me kuulumme yhteen Suomen parhaimmista ammattiliitoista. Pidetään siitä yhdessä huolta.

Mistä voin lukea lisää ajatuksistasi?

Facebookista, osoitteessa https://www.facebook.com/rinneantti  ja/tai https://www.facebook.com/antti.rinne.10  Jos joku asia askarruttaa ja haluat minulta suoraan vastauksen, lähetä sähköpostia [email protected]