Pron puheenjohtajaehdokas: Niko Simola

Niko Simola on ehdolla Pron puheenjohtajaksi.
Pron uusi puheenjohtaja valitaan marraskuun edustajistossa. Kysyimme jokaiselta puheenjohtajaehdokkaalta samat kysymykset. Tässä Niko Simolan vastaukset kysymyksiimme.

Nimi, ikä, asuinpaikka ja koulutus?

Niko Simola, 50-v, Helsingistä. Koulutukseltani oikeustieteen maisteri Helsingin yliopistosta.

Luottamustehtävät ja tehtävät Prossa?

Toimin Pron julkisen sektorin johtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Vastuullani on johtaa omalla sektorillani sopimus- ja neuvottelutoimintaa muun muassa valtion- ja yliopistojen sopimusaloilla. Lisäksi vastuullani on yhdistystoiminnan kehittäminen ja aluetoiminta.

Mikä olisi sinulle puheenjohtajana tärkein tehtävä, johon tarttuisit Prossa?

Pron olemassaolon tarkoitus on jäsenistön työsuhteiden edunvalvonta. Uuden puheenjohtajan tärkein tehtävä on varmistaa edunvalvonnan toimiminen kaikissa tilanteissa. Puheenjohtajan on syytä heti aluksi huolehtia siitä, että Pro nähdään jatkossakin luotettavana ja osaavana sopijakumppanina niin työnantajaliitoissa kuin muissa työntekijäliitoissa.

Minkälainen puheenjohtaja olisit?

Puheenjohtajana olisin sovitteleva ja ratkaisuhakuinen. Tällä hetkellä suomalaisessa yhteiskunnassa eletään polarisoitumisen ja riitelyn aikaa. Se ei ole meille kestävä eikä hyvinvointia lisäävä tie. Yhdessä sopiminen on aina ennen ollut suomalaisen yhteiskunnan vahvuus ja sitä haluan olla palauttamassa ja edistämässä.

Minkälaisena näet Pron tulevaisuuden?

Prolla on mahtava jäsenistö ympäri Suomea lähestulkoon kaikilla työelämän alueilla. Tämä on Pron ehdoton rikkaus. Tämä takaa meille ainutlaatuisen suomalaisen työelämän tuntemisen ja osaamisen.  Prolla on myös todella asiantunteva ja sitoutunut henkilöstö sekä kattava ja aktiivinen henkilöstön edustajien ja yhdistystoimijoiden verkosto. Tämä tuhansien ihmisten joukko on huomattavasti enemmän kuin osiensa summa. Prolla on mahtava tulevaisuus hyödyntämällä meidän upeat toimijamme sekä työelämäosaamisemme.

Mikä on viestisi prolaisille?

Pro on vahva, moderni ja eteenpäin katsova liitto, johon kannattaa kuulua. Prohon on turvallista kuulua riippumatta omasta taustasta. Haluan jokaisen prolaisen kokevan olonsa kotoisaksi ja hyväksi omassa liitossaan.

Mistä voin lukea lisää ajatuksistasi?

Ajatuksiani voi lukea sekä X:ssä @simolaniko että Instagramissa @simola.niko