Hoppa till huvudinnehållet

Uppgörelse söks fortfarande intensivt i planerings- och konsultbranschen

Tes-neuvottelut jatkuvat
Medlingen av arbetstvisten för Pros tjänstemän i planerings- och konsultbranschen fortsatte igår 10.1 och idag 11.1. Pro och Teknologiindustrins arbetsgivare fortsätter förhandlingarna sinsemellan. Meningsskiljaktigheten mellan parterna gäller tjänstemännens löneuppgörelse och höjning av lönerna.

Uppgörelse söks fortfarande intensivt i planerings- och konsultbranschen

Publicerad 11.01.2022 kl. 13:58
Nyheter

Pro söker en löneuppgörelse som garanterar en gynnsam utveckling av tjänstemännens köpkraft. Det här förutsätter en tillräckligt stor allmän förhöjning.

I planerings- och konsultbranschen har det förhandlats flera gånger såväl under ledning av riksförlikningsmannen som på möten parterna emellan. Förhandlingarna fortsätter idag 11.1 på kvällen med förhandling mellan parterna och i morgon 12.1 igen under ledning av riksförlikningsmannen.

Pro och arbetsgivarförbundet har en gemensam syn på att löneuppgörelsen i första hand förhandlas och avtalas lokalt. Parternas syn skiljer sig åt i fråga om hur man gör i de situationer då en lokal löneuppgörelse inte kan avtalas.

– Pro bär ansvar för utvecklingen av köpkraften för alla sina medlemmar. Det är viktigt för oss att lönehöjningens nivå täcker ökningen av levnadskostnaderna. Också den allmänna förhöjningen som betalas till alla medlemmar ska vara tillräckligt stor, för alla tjänstemän får inte nödvändigtvis lönehöjningar av de potter arbetsgivaren delar ut eller de kan bli små, konstaterar industrisektorns direktör Anssi Vuorio.

– Vi har ännu förhandlingstid innan strejkerna inleds och vi använder den tiden effektivt för att söka en uppgörelse, fortsätter Vuorio.