Suunnittelu- ja konsulttialalla haetaan edelleen tiiviisti ratkaisua

Tes-neuvottelut jatkuvat
Pron suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työriidan sovittelu jatkui eilen 10.1. ja tänään 11.1. Pro ja Teknologiateollisuuden työnantajat jatkavat keskinäisiä neuvotteluja. Osapuolten välinen erimielisyys koskee toimihenkilöiden palkkaratkaisua ja palkkojen korottamista.

Suunnittelu- ja konsulttialalla haetaan edelleen tiiviisti ratkaisua

Julkaistu 11.01.2022 klo 13:23

Pro hakee palkkaratkaisua, joka takaisi alan toimihenkilöiden ostovoiman suotuisan kehittymisen. Tämä edellyttää riittävän suurta yleiskorotusta.

Suunnittelu- ja konsulttialalla on neuvoteltu useaan otteeseen niin valtakunnansovittelijan johdolla kuin osapuolten keskinäisissä tapaamisissa. Neuvottelut jatkuvat tänään 11.1. illalla osapuolten kahdenvälisissä neuvotteluissa ja huomenna 12.1. jälleen valtakunnansovittelijan johdolla.

Prolla ja työnantajaliitolla on yhteinen näkemys siitä, että palkkaratkaisusta neuvotellaan ja sovitaan ensisijaisesti paikallisesti. Osapuolten näkemykset poikkeavat sen osalta, miten menetellään tilanteissa, joissa paikallista palkkaratkaisua ei saada sovituksi.

– Pro kantaa vastuuta kaikkien jäsentensä ostovoiman kehittymisestä. Meille on tärkeää, että palkankorotuksen taso kattaa elinkustannusten nousun. Myös jokaiselle jäsenelle maksettavan yleiskorotuksen on oltava riittävän suuri, sillä kaikki toimihenkilöt eivät välttämättä saa palkankorotuksia työnantajan jakamista eristä tai ne voivat jäädä pieniksi, teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio toteaa.

– Neuvotteluaikaa on vielä ennen lakkojen alkamista ja käytämme sen ajan tehokkaasti ratkaisun hakemiseen, Vuorio jatkaa.