5 kirjaa, jotka ottaa kevään lukulistalle

Viisi kirjaa jotka kannattaa lukea
Huhtikuussa kalenterista löytyy kaksi päivää, jolloin juhlitaan lukemisen kulttuuria. Mikael Agricolan päivää eli suomen kielen päivää vietettiin 9. huhtikuuta. Kirjan ja ruusun päivää taas vietetään 23. huhtikuuta ja silloin juhlinnan kohteena on koko maailman kirjallisuus.

5 kirjaa, jotka ottaa kevään lukulistalle

Julkaistu 11.04.2018 klo 20:58
ProStoori
Kirjoittanut
Maija Kajanto

Koska huhtikuu tuo mukanaan myös valoisat, lukemiselle sopivat illat, ProStoori esittelee lyhyen listauksen kirjoista, joihin kannattaa tarttua juuri nyt.

1.Veera Nieminen: Avioliittosimulaattori (Tammi)

Veera Niemisen esikoisromaani on edelleen hauskinta, mitä suomalaisessa kirjallisuudessa on vuosiin tapahtunut. Nuoren karjalaisnaisen salamarakastuminen ja päättäväinen muutto varsinaissuomalaiselle maatilalle uuden suhteen sitkeyttä testaamaan on tarina, joka sekä naurattaa että itkettää. Veera Nieminen on kadehdittavan omaääninen kertoja. Avioliittosimulaattori pyörii parhaillaan myös näyttämöllä Savonlinnan teatterissa.

Miksi juuri tämä kirja? Koska joskus on vain ihana nauraa ja nauttia taitavasta kielenkäytöstä ja hyvästä viihteestä.

2. Satu Pihlaja: Aikaansaamisen taika (Atena kustannus)

Tuntuuko asioihin tarttuminen vaikealta? Et ole ainoa. Psykologi, psykoterapeutti ja valmentaja Satu Pihlaja on sekä työssään että yksityiselämässään pureutunut ikuiseen dilemmaan: miksi on vaikea tarttua asioihin, mitä varten juuri niille omille tärkeille jutuille on välillä vaikea löytää aikaa tai tarmoa? Kirja tarjoilee näkökulmaa ja antaa ajattelemisen aihetta.

Miksi juuri tämä kirja? Koska aikaansaaminen tarvitsee oikeasti pienen ripauksen taikuutta.

3.Tiina Lintunen: Punaisten naisten tiet (Otava)

Vuoden 1918 sodassa punaisten puolella toimi joukoittain naisia, jotka eivät tarttuneet aseisiin. Sairaanhoitotehtävissä ja huoltojoukoissa toimineet naiset olivat usein liittyneet punakaartiin yksinkertaisesti taloudellisista syistä, mutta monet heistä saivat sisällissodan päättyessä syytteen maanpetoksesta. Poliittisen historian tutkija Tiina Lintunen on tarkastellut naisten tarinoita sotatapahtumien jälkeen. Millaista oli palata arkeen yhteiskunnassa, jonka ilmapiirin saneli valkoinen voittajapuolue?

Miksi juuri tämä kirja? Koska sisällissodan tapahtumista on sata vuotta ja meidän jokaisen olisi hyvä tuntea pieni pala tätä historiaa.

4.Nikolai Gogol: Kuolleet sielut (Otava)

Jos haluaa otteen venäläisestä kirjallisuudesta ilman, että irtisanoutuu töistä ja viettää seuraavan vuosikymmenen kahlaamalla Sota ja rauha -kirjasarjaa läpi, voi myös aloittaa Nikolai Gogolilla.

Kuolleet sielut kertoo virkamiehestä, joka kiertelee kylillä ja haluaa ostaa maanomistajilta todistuksia talonpojista, jotka eivät enää ole elossa. Miksi? Koska jos ostaa maata ja pystyy todistuksilla osoittamaan omistavansa myös talonpoikia, käytännössä siis maaorjia, voi tätä omaisuutta vastaan lainata sujuvasti rahaa – kukaan kun ei tarkista, ovatko talonpojat enää elossa. Sympaattinen kuvaus venäläisestä yhteiskunnasta ja verkosta, joka hiljalleen alkaa kiristyä kauppamiehen ympärille.

Miksi juuri tämä kirja? Jos tuntuu, että oma työ välillä tökkii, voi ajatella, että jollakulla menee aina vielä huonommin.

5. Dan Brown: Alku (WSOY)

Mielipiteitä jakava futuristi ilmoittaa paljastavansa tieteellisen löydön, joka saattaa koko maailman uskonnot vaakalaudalle. Kas kummaa, kaveri ammutaan kesken tiedotustilaisuuden. Da Vinci-koodista tuttu professori Robert Langdon näkee salamurhan lähietäisyydeltä ja lähtee ajojahtiin löytääkseen salaisuuden, jonka ansiosta futuristi pääsi hengestään. Uusin Dan Brownin romaani tarjoaa tuttuun tapaan juonenkäänteitä, salaliittoteorioita ja sopivan määrän matkakuumetta – tällä kertaa Espanjan komeisiin kulttuurimaisemiin.

Miksi juuri tämä kirja? Taattua tavaraa Dan Brownin ystäville ja virkistävä lukukokemus jokaiselle, joka haluaa imeytyä sohvaan.

ProStoori toivottaa lukijoilleen mukavia lukuhetkiä!