Ammattiliitto Pro hyväksyi kritisoiden teknologiateollisuuden toimihenkilöiden neuvotteluratkaisun

Sopimus on syntynyt.
Ammattiliitto Pro hyväksyi tänään 10. helmikuuta teknologiateollisuuden toimihenkilöiden neuvotteluratkaisun alan uudeksi työehtosopimukseksi ajalle 10.2.2020–30.11.2021. Pron hallinnossa oltiin pettyneitä Teknologiateollisuuden jäykkään ideologiseen asenteeseen ja joustamattomuuteen, jotka ovat estäneet järkevät ratkaisuvaihtoehdot tilanteeseen.

Julkaistu 10.02.2020 klo 13:54

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 10.2.2020

Palkkoja korotetaan 1.3.2020 lähtien 1,3 prosentilla kaikille toimihenkilöille. 1.2.2021 lähtien palkkoja korotetaan 1,2 prosentin yleiskorotuksella. Lisäksi työnantaja jakaa toimihenkilöille 0,8 prosentin erän yritys- tai työpaikkakohtaisesti. Erästä tulee osoittaa korotus jokaiselle työpaikan toimihenkilölle.

Palkattomat kiky-tunnit eivät enää jatku. Sen sijaan luottamusmiehen kanssa tehtävällä kirjallisella sopimuksella voidaan paikallisesti pidentää toimihenkilön työaikaa enintään 32 tuntia vuodessa. Sopimuksessa on määriteltävä myös korvaus ja toteutustapa.

Jos pidennyksestä ei päästä luottamusmiehen kanssa sopimukseen, työnantaja voi osoittaa toimihenkilölle 8 tunnin yhtämittaisen työvuoron palkallisena kerran kalenterivuodessa.

– Pron hallinto hyväksyi neuvotteluratkaisun, vaikkakaan ei tyytyväisenä. Erityisesti työaikaratkaisu on hankala. Joillakin isoilla työpaikoilla on käytössä nyt tehtyä sopimusta parempia työaikaratkaisuja, toteaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen

Tänään aamulla alkanut toimihenkilöiden lakko päättyy ja kaikki toimihenkilöt palaavat töihin tiistaiaamuna 11.2.

– Tänään alkanut pitkä lakko olisi ollut taloudellisesti raskas jokaiselle toimihenkilölleLaiha sopu tässä tilanteessa oli siedettävämpi vaihtoehto. Työnantajien jäykkä ideologinen asenne on estänyt järkevät ratkaisuvaihtoehdot. Tässä tilanteessa fiksumpi jättää kiistelyn tällä erää tähän, toteaa Malinen.

Pron teknologiateollisuuden sopimuksen piirissä on 27 000 toimihenkilöä. Se on Pron suurin toimihenkilösopimus.