Ammattiliitto Pro jatkaa laajoja järjestöllisiä toimenpiteitä työelämäheikennyksiä vastaan

Jorma Malinen
Ammattiliitto Pro ei hyväksy palkansaajien asemaa murentavaa politiikkaa ja jatkaa järjestöllisiä toimia hallituksen työelämäheikennysten vastustamiseksi. Työvuoron mittaiset poliittiset lakot järjestetään 14.12.

Julkaistu 07.12.2023 klo 11:15

Toimenpiteiden tarkoituksena on vaikuttaa Suomen hallituksen päätöksiin, jotka liittyvät työnteon ehtojen heikentämiseen, kuten irtisanomisen ja määräaikaisuuksien helpottamiseen, muutosneuvotteluaikojen lyhentämiseen ja sairausajan omavastuupäivään sekä aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan poistamiseen ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikentämiseen.

Pron velvollisuus on puolustaa jäsentensä oikeutta hyvään ja turvalliseen työelämään. Pron tavoite on, että Suomen hallitus perääntyy mittavista heikennyksistään ja istuu alas neuvottelemaan aidosti työmarkkinaosapuolten kanssa.

– Pro ei tule hyväksymään hallituksen mittavia heikennyksiä suomalaisten työntekijöiden asemaan. Tärkein tehtävämme on jäsentemme oikeuksien ja työehtojen puolustaminen. Emme voi hyväksyä työnantajien yksipuolista sanelua. Suomalaiset ansaitsevat yhdessä sovitun ja pitkäjänteisesti rakennetun työelämän. Orpon hallituksen politiikka luo voimakasta vastakkainasettelua. Työntekijän oikeuksien kaventaminen luo työelämään vain epävarmuutta, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.