Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro fortsätter omfattande organisationsåtgärder mot arbetslivsförsämringar

Jorma Malinen
Fackförbundet Pro godkänner inte politiken som bryter ned löntagarnas ställning och fortsätter med organisationsåtgärder för att motsätta sig regeringens försämringar av arbetslivet. De ett arbetsskift långa politiska strejkerna ordnas 14.12.

Publicerad 07.12.2023 kl. 11:45
Nyheter

Syftet med åtgärderna är att påverka besluten av Finlands regering vilka har att göra med försämringar av villkoren för att arbeta, såsom underlättande av uppsägningar och visstidsanställningar, förkortning av tiderna för omställningsförhandlingar och självriskdag vid sjukledighet samt avskaffande av vuxenutbildningsstödet och alterneringsledigheten och försämrande av det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet.

Pros skyldighet är att försvara sina medlemmars rätt till ett bra och tryggt arbetsliv. Pros målsättning är att landets regering backar från sina omfattande försämringar och sätter sig ner och genuint förhandlar med arbetsmarknadsparterna.

– Pro kommer inte att godkänna regeringens omfattande försämringar i de finländska arbetstagarnas ställning. Vår viktigaste uppgift är att försvara våra medlemmars rättigheter och anställningsvillkor. Vi kan inte godkänna arbetsgivarnas ensidiga diktat. Finländarna förtjänar ett gemensamt avtalat och långsiktigt uppbyggt arbetsliv. Regeringen Orpos politik skapar starkt motsattsförhållande. Inskränkande av arbetstagarnas rättigheter skapar bara osäkerhet i arbetslivet, säger Pros ordförande Jorma Malinen.