Ammattiliitto Pro jätti lakkovaroituksen UPM:lle

UPM:n paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus päättyy vuodenvaihteessa eikä yhtiö suostu neuvottelemaan uutta sopimusta. UPM on ilmoittanut ottavansa käyttöön yksipuolisesti määrittelemänsä työehdot. Pro jätti lakkovaroituksen UPM:lle tänään.

Ammattiliitto Pro jätti lakkovaroituksen UPM:lle

Julkaistu 17.12.2021 klo 11:40

Ammattiliitto Pron hallitus on tänään 17.12. pitänyt ylimääräisen kokouksen, jossa on käsitelty toimihenkilöiden sopimustilannetta UPM:llä. Pron neuvottelema toimihenkilöiden työehtosopimus päättyy 31.12.2021, ja UPM on vastannut kaikkiin uuden sopimuksen neuvottelukutsuihin kielteisesti. Pro ilmoitti tänään kolmen viikon lakosta paperiteollisuuden työehtosopimuksen piirissä työskenteleville UPM:llä.

Emme voi jättää toimihenkilöitä tyhjän päälle

Toimihenkilöt ovat vuoden alusta alkaen ilman osapuolten kesken sovittuja työehtoja, palkkaperusteita ja palkankorotuksia.

- UPM on ilmoittanut ottavansa käyttöön omat yksipuolisesti määrittelemänsä työehdot. Tämä on ilmoitettu jo helmikuussa, mutta useimmille toimihenkilöille on vieläkin epäselvää, mitä palkkaa he tulevat ensi vuonna saamaan.  Suuri osa työhön liittyvistä tessin korvauksista on auki, palkkaperusteita ei ole kerrottu eikä palkankorotuksia luvattu. Todennäköistä on, että monien toimihenkilöiden kokonaisansiot laskevat. Kuinka paljon, se on vielä arvoitus, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

UPM:n johto on ilmoittanut, ettei se noudata päättyneen sopimuksen jälkivaikutuksella vanhoja työehtoja, vaan siirtyy itse määrittelemiin ehtoihin heti 1.1.2022.

- Emme voi jättää toimihenkilöitä tyhjän päälle ja UPM:n johdon armeliaisuuden varaan. Lakko on äärimmäinen keino, mutta poikkeuksellinen ja ennen näkemätön on myös UPM:n johdon jääräpäisyys tuhota työelämän vakautta ja henkilöstönsä toimeentulon perusteita, Malinen sanoo.

Milloin ja missä lakko alkaa?

Lakko alkaa 1.1.2022 kello 6.00 (pois lukien Lappeenrannan biojalostamo, jossa lakko alkaa 1.1.2022 kello 7.00). Lakko päättyy 22.1.2022 kello 6.00, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta.

Lakkoon julistetaan kaikki päättyvän paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen alaiset työt seuraavissa yhtiöissä: UPM Communication Papers Oy, UPM Raflatac Oy, UPM Specialty Papers Oy, UPM Sales Oy, UPM Pulp Sales Oy ja UPM-Kymmene Oyj. Lakko koskee kaikkea päättyvän paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaista työtä.

Lakosta on ilmoitettu UPM:lle ja valtakunnansovittelijalle lain edellyttämässä ajassa.