Ammattiliitto Pro: Lakkovaroitus teknologiateollisuuteen sekä suunnittelu- ja konsulttialalle

Ammattiliitto Pro on tänään jättänyt lakkovaroituksen teknologiateollisuuteen sekä suunnittelu- ja konsulttialalle. Suunnittelu- ja konsulttialan lakko koskee työtä, jota tehdään teknologiateollisuuden lakon piirissä olevaan työpaikkaan. Lakon piirissä olevat työpaikat on listattu liitteessä.

Julkaistu 17.01.2023 klo 13:33

Lakko koskee 1.2.2023 kello 00.00 ja 3.2.2023 kello 24.00 välillä alkavia työvuoroja.

Lakon piirissä olevat työpaikat on listattu täällä.

Lisäksi Pro on päättänyt koko teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan sopimusaloja koskevasta ylityökiellosta, joka alkaa välittömästi ja on voimassa toistaiseksi.

Pron ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n väliset neuvottelut teknologiateollisuuden toimihenkilöiden uudesta työehtosopimuksesta aloitettiin lokakuussa 2022. Palkkaratkaisua koskevat neuvottelut eivät ole johtaneet tulokseen. Pro on esittänyt kahden vuoden sopimusta, jonka aikana palkkoja korotettaisiin 8,5 prosentilla. Osapuolten näkemysero palkankorotusten tasosta ja toteutusmallista on tällä hetkellä suuri.

– Pron jäsenet vaativat, että liitto turvaa sopimusratkaisulla heidän toimeentulonsa näinä vaikeina aikoina. Riittävä yleiskorotus on käytännössä ainoa tapa taata toimihenkilöiden ostovoima. Ennustettu inflaatio edellyttää, että palkankorotukset ovat tuntuvasti korkeampia kuin edellisillä sopimuskierroksilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Pron suunnittelu- ja konsulttialan neuvotteluita on käyty samaan tahtiin teknologiateollisuuden toimihenkilöiden neuvotteluiden kanssa. Myöskään näissä neuvotteluissa ei ole saavutettu tulosta. Tämän vuoksi suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöt osallistuvat teknologiateollisuuden lakkoon.

– Jäsenet ovat valmiita työtaistelulla painostamaan työnantajaa, jotta asiallinen palkkaratkaisu saavutetaan molemmille sopimusaloille, Malinen sanoo.

Malinen korostaa, että Pro on valmis hyvin nopealla aikataululla etsimään ratkaisua neuvottelemalla, mikäli työnantajaliitolta löytyy tahtoa sopia.