Hyppää pääsisältöön

Ammattiliitto Pro myönsi tasa-arvopalkinnon Naisten Linjalle

Kuvassa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, Pron johtaja Minea Pyykönen, Naisten Linjan toiminnanjohtaja Katju Aro sekä viestinnän asiantuntija Minttu Poutanen, varainhankinta- ja talouspäällikkö Elina Lakso ja vastaava väkivaltatyön asiantuntija Maria Virtala.
Ammattiliitto Pro palkitsi Naisten Linjan vuoden 2023 tasa-arvopalkinnolla. Pro haluaa tämän vuoden tasa-arvopalkinnolla nostaa esiin lähisuhdeväkivallan näkymisen työelämässä ja väkivaltaa kokevien tukemisen tärkeyden.

Ammattiliitto Pro myönsi tasa-arvopalkinnon Naisten Linjalle

Julkaistu 06.11.2023 klo 09:00
Kuvaaja Markus Sommers

Ammattiliitto Pro jakoi vuoden 2023 tasa-arvopalkinnon Naisten Linjalle 3. marraskuuta. Palkinto myönnettiin tunnustuksena Naisten Linjan monipuolisesta työstä väkivaltaa tai sen uhkaa kokevien naisten ja tyttöjen sekä heidän läheistensä auttamiseksi.

– Joka kolmas nainen ja joka kuudes mies on elämänsä aikana kokenut fyysistä parisuhdeväkivaltaa tai sillä uhkailua Suomessa*. Tämä tarkoittaa, että asia koskettaa jokaista suomalaista työpaikkaa. Työyhteisöillä ja työterveyshuollolla voi olla tärkeä rooli lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamisessa ja kokijan ohjaamisessa avun piiriin, Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen sanoo.

Pyykösen mukaan Naisten Linjan työ lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneiden auttamiseksi on merkittävää. Naisten Linja tarjoa tukea ja neuvontaa puhelimessa, verkossa ja vertaistukiryhmissä. Palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia. Lisäksi Naisten Linja pyrkii edistämään naisten tasa-arvoa, turvallisuutta ja oikeuksia yhteiskunnassa.

– On tärkeää, että on olemassa Naisten Linjan kaltainen luotettava taho, jonka puoleen väkivallan kokija voi kääntyä tai esimerkiksi kollega tai esihenkilö olla yhteydessä, jos kaipaa ohjeita, miten työkaveria tai alaista voi tukea, Minea Pyykönen toteaa.

Naisten Linjan toiminnanjohtaja Katju Aro on erittäin otettu palkinnosta.

– Tällainen tunnustus on meille tärkeä, ja otamme sen ilolla vastaan. Naisiin kohdistuva väkivalta on merkittävä ihmisoikeusongelma Suomessa. Lähisuhdeväkivallan vähentäminen ei onnistu, elleivät myös työpaikat ole siinä mukana.

Lähisuhdeväkivaltaa kokevan kohtaaminen työpaikalla -ohje julkaistaan 28.11.

Tänä syksynä Pro ja Naisten Linja julkaisevat yhdessä ohjeen, joka tarjoaa apua ja neuvoja väkivallan kokijoiden auttamiseksi työpaikoilla. Lähisuhdeväkivaltaa kokevan kohtaaminen työpaikalla -ohje julkaistaan 28.11. kaikille avoimessa ja maksuttomassa webinaarissa.

Kuvassa