Pron tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto 2024

pokaali

Pron tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto 2024

Ammattiliitto Pro etsii sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä edistäneitä tekoja tai tahoja syksyllä myönnettävää uudistunutta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkintoa varten. Hakemukset tulee jättää 31.8.2024 mennessä.

Ammattiliitto Pron jäsenet tai henkilökunta voivat ehdottaa palkintoa Ammattiliitto Pron työpaikoille, jäsenille tai muille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä ansioituneille tahoille. Jos palkintoa ehdotetaan työpaikalle, hakemus tulee täyttää yhdessä työnantajan kanssa.

Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon työelämän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävät teot. Teko voi liittyä esimerkiksi sukupuolten palkkatasa-arvoon, työn ja perheen yhteensovittamiseen, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun, seksuaalisen tai muun häirinnän tai syrjinnän ehkäisyyn tai työelämän monimuotoisuuden edistämiseen. Tekona voi olla esimerkiksi toteutettu kehittämishanke, työpaikan hyvä käytäntö, tuloksia tuottanut toimintatapa tai yhteistyö työpaikan sisällä tai muiden toimijoiden kanssa.

Valinnan tekee Ammattiliitto Pron hallitus. Ammattiliitto Pron edunvalvonnan taustaryhmä tekee ehdotuksen valittavasta tahosta hallitukselle.

Palkinto on tunnustuksen osoitus ja se jaetaan marraskuussa 2024 STTK:n naisten palkkapäivänä.

Mitä tarkoitamme tasa-arvolla?
Sukupuoleen liittyvän tasa-arvon edistäminen ja syrjinnän ennaltaehkäisy (naiset, miehet, transihmiset, muunsukupuoliset, intersukupuoliset, sukupuolen ilmaisu).

Mitä tarkoitamme yhdenvertaisuudella?
Henkilökohtaiseen ominaisuuteen liittyvän yhdenvertaisuuden edistäminen ja syrjinnän ennaltaehkäisy (ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, poliittinen toiminta, ammattiyhdistystoiminta, perhesuhteet, terveydentila, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen ja muu henkilöön liittyvä syy).

Kuvassa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, Pron johtaja Minea Pyykönen, Naisten Linjan toiminnanjohtaja Katju Aro sekä viestinnän asiantuntija Minttu Poutanen, varainhankinta- ja talouspäällikkö Elina Lakso ja vastaava väkivaltatyön asiantuntija Maria Virtala.
2023: Naisten Linjan työ väkivaltaa tai sen uhkaa kokevien auttamiseksi

Pro myönsi vuoden 2023 tasa-arvopalkinnon Naisten Linjalle tunnustuksena monipuolisesta työstä väkivaltaa tai sen uhkaa kokevien naisten ja tyttöjen sekä heidän läheistensä auttamiseksi.   Pro halusi nostaa esiin lähisuhdeväkivallan näkymisen työelämässä ja väkivaltaa kokevien tukemisen tärkeyden.

Ammattiliitto Pro myönsi tasa-arvopalkinnon Naisten Linjalle

Kuvassa Niko Simola (vas.), Hanne Salonen, Jorma Malinen, Mari Walls ja Teemu Hassinen.
2022: Sivistan ja yliopistojen edistyksellinen perhevapaakirjaus

Pro myönsi vuoden 2022 tasa-arvopalkinnon Sivistystyönantajat ry Sivistalle ja Suomen yliopistoille edistyksellisestä perhevapaakirjauksesta työehtosopimukseen. Yliopistojen työehtosopimus takaa molemmille vanhemmille 32 arkipäivän palkallisen vanhempainvapaan ja lisää näin työelämän tasa-arvoa.

Edistyksellinen perhevapaakirjaus työehtosopimukseen toi Pron tasa-arvopalkinnon Sivistalle ja yliopistoille

Pron tasa-arvopalkinto jaettiin marraskuun alussa.
2021: S-pankki kehitti muokatun työn mallin ja uudisti rekrytointiaan
Pron tasa-arvopalkinto jaettiin marraskuun alussa.

Pro myönsi vuoden 2021 tasa-arvopalkinnon S-Pankille ansiokkaista käytännön toimista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Näitä toimia ovat muun muassa muokatun työn malli sekä rekrytointi, jossa ei kysytä henkilön ikää eikä sukupuolta. Muokatun työn malli helpottaa työhön paluuta esimerkiksi sairauden jälkeen tai tukee työssä jaksamista, jos työntekijä kohtaa henkilökohtaiseen elämään liittyvän haasteen, kuten perheenjäsenen sairastumisen. Työntekijä saa täyttä palkkaa muokatun työn ajalta.

Muokatun työn malli lisää tasa-arvoa S-Pankissa

DNA tasa-arvopalkinto 2020
2020: DNA auttoi sovittamaan yhteen työtä ja perhe-elämää
DNA tasa-arvopalkinto 2020

Vuoden 2020 tasa-arvopalkinto myönnettiin DNA:lle perheystävällisten toimintatapojen kehittämisestä. Yrityksen mutkattomat etätyökäytännöt, työvuorojärjestelyt, isovanhempien vapaaviikko ja perheenjäsenistä huolehtimisen palvelut helpottavat arjen ja työn sujumista. Toimintatavat ovat myös sekä henkilökunnan että vuokratyöntekijöiden käytössä ja vastaavat erilaisten perheiden tarpeisiin.

DNA Oyj sai Pron tasa-arvopalkinnon

Pron tasa-arvopalkinto
2019: Nokia teki palkkakartoituksen, Ramboll otti käyttöön koulunaloitusvapaan
Pron tasa-arvopalkinto

Vuoden 2019 tasa-arvopalkinnot myönnettiin kahdelle yritykselle. Nokia Oy:lle sai tunnustuksen ansiokkaasta palkkakartoituksesta. Yritys kävi läpi kaikkien työntekijöiden palkat perusteettomien palkkaerojen löytämiseksi ja osoitti niiden korjaamiseen erillisen budjetin. Ramboll Finland Oy palkittiin työn ja muun elämän yhdistämisen edistämisestä. Rambollissa on käytössä muun muassa koulunaloitusvapaa.

Pro palkitsi Nokian palkkakartoituksen ja Ramboll Finlandin koulunaloitusvapaan

valio saa tasa-arvopalkinnon 2018
2018: Valio edisti palkkatasa-arvoa
valio saa tasa-arvopalkinnon 2018

Valio sai Pron ensimmäisen tasa-arvopalkinnon luottamusmiesten tiedonsaantioikeuksien toteutumisesta. Luottamusmiesten tiedonsaantioikeus ja palkkauksen läpinäkyvyys ovat keskeisiä keinoja, joilla työpaikan palkkatasa-arvoa voidaan parantaa.

Pron tasa-arvopalkinto Valiolle