Hyppää pääsisältöön

Pron tasa-arvopalkinto 2022

pokaali

Pron tasa-arvopalkinto 2022

Ammattiliitto Pro etsii sukupuolten tasa-arvoa työelämässä edistäneitä tekoja tai tahoja syksyllä myönnettävää tasa-arvopalkintoa varten. Hakemukset tulee jättää 2.9.2022 mennessä.

Ammattiliitto Pron jäsenet tai henkilökunta voivat ehdottaa palkintoa Ammattiliitto Pron työpaikoille, jäsenille tai tasa-arvotyössä ansioituneille taholle. Jos palkintoa ehdotetaan työpaikalle, hakemus tulee täyttää yhdessä työnantajan kanssa.

Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon työelämän tasa-arvoa edistävät teot sukupuolten tasa-arvossa, kuten palkkatasa-arvossa, työn ja perheen yhteensovittamisessa, tasa-arvosuunnittelussa tai seksuaalisen ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisyssä ja käsittelyssä. Tekona voi olla esimerkiksi toteutettu kehittämishanke, työpaikan hyvä käytäntö, tuloksia tuottanut toimintatapa tai yhteistyö työpaikan sisällä tai muiden toimijoiden kanssa.

Valinnan tekee Ammattiliitto Pron hallitus. Ammattiliitto Pron edunvalvonnan taustaryhmä tekee ehdotuksen valittavasta tahosta hallitukselle.

Palkinto on tunnustuksen osoitus ja se jaetaan marraskuussa 2022 STTK:n naisten palkkapäivänä.

Pron tasa-arvopalkinto jaettiin marraskuun alussa.
2021: S-pankki kehitti muokatun työn mallin ja uudisti rekrytointiaan
Pron tasa-arvopalkinto jaettiin marraskuun alussa.

Pro myönsi vuoden 2021 tasa-arvopalkinnon S-Pankille ansiokkaista käytännön toimista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Näitä toimia ovat muun muassa muokatun työn malli sekä rekrytointi, jossa ei kysytä henkilön ikää eikä sukupuolta. Muokatun työn malli helpottaa työhön paluuta esimerkiksi sairauden jälkeen tai tukee työssä jaksamista, jos työntekijä kohtaa henkilökohtaiseen elämään liittyvän haasteen, kuten perheenjäsenen sairastumisen. Työntekijä saa täyttä palkkaa muokatun työn ajalta.

Muokatun työn malli lisää tasa-arvoa S-Pankissa | Ammattiliitto Pro (proliitto.fi)

DNA tasa-arvopalkinto 2020
2020: DNA auttoi sovittamaan yhteen työtä ja perhe-elämää
DNA tasa-arvopalkinto 2020

Vuoden 2020 tasa-arvopalkinto myönnettiin DNA:lle perheystävällisten toimintatapojen kehittämisestä. Yrityksen mutkattomat etätyökäytännöt, työvuorojärjestelyt, isovanhempien vapaaviikko ja perheenjäsenistä huolehtimisen palvelut helpottavat arjen ja työn sujumista. Toimintatavat ovat myös sekä henkilökunnan että vuokratyöntekijöiden käytössä ja vastaavat erilaisten perheiden tarpeisiin.

DNA Oyj sai Pron tasa-arvopalkinnon

Pron tasa-arvopalkinto
2019: Nokia teki palkkakartoituksen, Ramboll otti käyttöön koulunaloitusvapaan
Pron tasa-arvopalkinto

Vuoden 2019 tasa-arvopalkinnot myönnettiin kahdelle yritykselle. Nokia Oy:lle sai tunnustuksen ansiokkaasta palkkakartoituksesta. Yritys kävi läpi kaikkien työntekijöiden palkat perusteettomien palkkaerojen löytämiseksi ja osoitti niiden korjaamiseen erillisen budjetin. Ramboll Finland Oy palkittiin työn ja muun elämän yhdistämisen edistämisestä. Rambollissa on käytössä muun muassa koulunaloitusvapaa.

Pro palkitsi Nokian palkkakartoituksen ja Ramboll Finlandin koulunaloitusvapaan

valio saa tasa-arvopalkinnon 2018
2018: Valio edisti palkkatasa-arvoa
valio saa tasa-arvopalkinnon 2018

Valio sai Pron ensimmäisen tasa-arvopalkinnon luottamusmiesten tiedonsaantioikeuksien toteutumisesta. Luottamusmiesten tiedonsaantioikeus ja palkkauksen läpinäkyvyys ovat keskeisiä keinoja, joilla työpaikan palkkatasa-arvoa voidaan parantaa.

Pron tasa-arvopalkinto Valiolle