Muokatun työn malli lisää tasa-arvoa S-Pankissa

Pron tasa-arvopalkinto jaettiin marraskuun alussa.
Pro myönsi vuoden 2021 tasa-arvopalkinnon S-Pankille ansiokkaista käytännön toimista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Näitä toimia ovat muun muassa muokatun työn malli sekä rekrytointi, jossa ei kysytä henkilön ikää eikä sukupuolta.

Muokatun työn malli lisää tasa-arvoa S-Pankissa

Julkaistu 04.11.2021 klo 11:30
Kuvaaja Jari Härkönen

Tasa-arvopalkinnolla Pro haluaa palkita ja tuoda esiin tasa-arvoa parantavia hyviä käytäntöjä työpaikoilta. S-Pankki palkittiin muokatun työn mallista, joka helpottaa työhön paluuta esimerkiksi sairauden jälkeen tai tukee työssä jaksamista, jos työntekijä kohtaa henkilökohtaiseen elämään liittyvän haasteen, kuten perheenjäsenen sairastumisen. Työntekijä saa täyttä palkkaa muokatun työn ajalta.

Pankin henkilöstö arvostaa tasapuolista ja tasa-arvoista kohtelua, sanoo S-Pankin prolainen pääluottamusmies Virpi Ylönen. Työntekijöiden yhdenvertainen kohtelu lisää päivittäistä työn sujuvuutta ja tunnetta paremmasta työpaikasta.

– Pääluottamusmiehenä olen todella iloinen, että meillä aidosti mietitään ja toteutetaan näitä tekoja, ja että ne koskevat koko henkilöstöä eikä vain tiettyä pientä ryhmää, Ylönen jatkaa.

S-Pankin henkilöstöjohtajan Merja Reinilän mukaan tasa-arvo ohjaa jokapäiväistä toimintaa pankissa. Muokatun työn malli on ollut käytössä kolme vuotta. Sitä voidaan käyttää myös ennaltaehkäisevästi ja esihenkilön päätöksellä ilman lääkärintodistusta.

– Mallissa käännetään katse siihen, minkälaisia tehtäviä työntekijä voi tehdä ja tuetaan häntä siinä. Työnantajana olemme iloisia siitä, että saamme ihmiset töihin, ja työntekijät ovat iloisia siitä, että voivat olla töissä vointinsa mukaan.

Rekrytoinnissa iällä ja sukupuolella ei ole merkitystä

Pron tasa-arvopalkinnon voittajan valitsee Pron hallitus. Vuoden 2021 tasa-arvopalkinnon toi myös S-Pankin rekrytointikäytäntö, joka tukee tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista työpaikalla. Rekrytoinnissa ei kysytä henkilön ikää eikä sukupuolta.

– Tämä on uutta nykyaikaista arkea, näinhän kuuluu toimia. Esihenkilöiden palaute on, etteivät he ole kaivanneet näitä tietoja, kun ne eivät ole tähänkään asti olleet merkityksellisiä, Merja Reinilä sanoo.

Reinilän mukaan S-Pankin työntekijöistä 60 prosenttia on naisia ja 40 prosenttia miehiä, työelämän alussa olevia, eläkeikää lähestyviä ja kaikkea siltä väliltä.

– Tuntuu hyvältä, että meille rekrytoidaan kaikenikäisiä ihmisiä, ei vain nuoria, ja työyhteisö on moninainen, Virpi Ylönen sanoo.

Yhteistoiminta toimii

Ylönen ja Reinilä ovat yhtä mieltä siitä, että yhteistyö työpaikan sisällä toimii. Asioita tuodaan avoimesti yhteiseen käsittelyyn ja mietitään hyvinvointia ja tasa-arvoa työyhteisössä. Palkkaeroavaisuuksia tarkastellaan vuosittain tasa-arvosuunnitelman päivittämisen yhteydessä. Eroavaisuudet selittyvät pitkälti henkilön osaamiseen ja suoriutumiseen liittyvillä tekijöillä.

–  Meillä on yhteiset pelisäännöt kaikille. Päätökset esimerkiksi siitä, kenelle annetaan palkankorotukset tai kuka pääsee koulutukseen, tehdään ansioiden eikä iän tai sukupuolen mukaan perusteella, Reinilä sanoo.

Kuvassa vasemmalta Minea Pyykönen ja Jorma Malinen Prosta, Virpi Ylönen, Pekka Ylihurula ja Merja Reinilä S-Pankista ja Antti Hakala Prosta.

Pron tasa-arvopalkinto

Ammattiliitto Pro palkitsee kerran vuodessa tasa-arvopalkinnolla prolaisen työpaikan, jäsenen tai luottamushenkilön. Pron jäsenet ja henkilökunta voivat ehdottaa tasa-arvopalkintoa tasa-arvotyössä ansioituneelle henkilölle tai taholle. Palkinnon valintakriteereissä otetaan huomioon työelämän tasa-arvoa edistävät teot. Palkinnon saajan valitsee Ammattiliitto Pron hallitus. Pron tasa-arvopalkinto myönnettiin nyt jo neljännen kerran. Vuoden 2021 palkinto myönnettiin S-Pankille.