Edistyksellinen perhevapaakirjaus työehtosopimukseen toi Pron tasa-arvopalkinnon Sivistalle ja yliopistoille

Kuvassa Niko Simola (vas.), Hanne Salonen, Jorma Malinen, Mari Walls ja Teemu Hassinen.
Ammattiliitto Pro myönsi vuoden 2022 tasa-arvopalkinnon Sivistystyönantajat ry Sivistalle ja Suomen yliopistoille edistyksellisestä perhevapaakirjauksesta työehtosopimukseen. Yliopistojen työehtosopimus takaa molemmille vanhemmille 32 arkipäivän palkallisen vanhempainvapaan ja lisää näin työelämän tasa-arvoa.

Julkaistu 04.11.2022 klo 10:19
Kuvaaja Markus Sommers

Pro palkitsi Sivistystyönantajat Sivistan ja Suomen yliopistot vuoden 2022 tasa-arvopalkinnolla tänään 4. marraskuuta. Pro ja Sivista solmivat keväällä 2022 yliopistojen työehtosopimusneuvotteluissa sopimuksen, jossa otettiin merkittävä askel kohti työelämän tasa-arvoa. Molemmilla vanhemmilla on nyt yhtä pitkä 32 arkipäivän palkallinen vanhempainvapaa.

Lakiuudistus nosti vanhempainvapaan päivärahapäivien määrää elokuussa. Perhevapaiden palkallisuus riippuu pelkästään työehtosopimuksesta. Lain mukaan työntekijällä on oikeus vapaaseen, mutta vain päivärahalla.

– Sivista on edistyksellinen työnantajaliitto ja ensimmäinen, jolla on ollut rohkeutta hoitaa tämä asia kuntoon. Tämä on askel kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa ja yhdenvertaisempaa työelämää. Yliopistot ovat tässä aidosti edelläkävijöitä työnantajina, Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola sanoo.

Yliopistojen työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistystyönantajat Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Yhdessä neuvotellen

Tasa-arvopalkinnolla Pro haluaa palkita ja tuoda esiin työelämän tasa-arvoa parantavia tekoja ja käytäntöjä. Niko Simolan mukaan palkinnon arvoista on paitsi se, että perhevapaakirjaus saatiin työehtosopimukseen myös tapa, jolla sopijapuolet yhdessä löysivät ratkaisun. Molemmat sekä hyötyivät että luopuivat jostain, jotta sopimus saatiin aikaan.

–  Tämä on nykyaikainen tapa hoitaa asiaa, Simola toteaa.

Uudistuksen myötä lomarahaa maksetaan nyt tietyissä tilanteissa vain puolet, kun toimihenkilö irtisanoutuu itse.

Sivistan työmarkkinajohtaja Hanne Salonen on otettu tasa-arvopalkinnosta.

– Tuntuu tosi hienolta. Perhevapaauudistuksen tarkoitus oli myös huomioida erilaiset perheet ja tämä näkyy nyt yliopistotessissäkin. Koin, että teimme yhdessä työtä tasapainoisen ratkaisun löytämiseksi.

Tampereen yliopiston rehtori ja Sivistan hallituksen puheenjohtaja Mari Walls on samaa mieltä.

–Tämä on hieno, arvokas ja yllättävä tunnustus meille. Neuvottelupöytä on meidän yhteinen pöytämme, ja se että huomioidaan tällä tavalla Sivistankin roolia, on rohkea teko Prolta, Walls toteaa.

Hyvä leviämään

Julkinen keskustelu työmarkkinatoiminnasta on Salosen ja Wallsin mukaan joskus turhankin vastakkain asetteleva.

– Klikkiotsikot luovat erilaista kuvaa, vaikka neuvottelut ovat yhdessä tekemistä ja yhdessä luovienkin ratkaisujen hakemista, Walls sanoo.

– Saimme yliopistoilta mandaatin neuvotella perhevapaakirjauksesta työehtosopimukseen, kunhan työehtosopimusratkaisun kustannustasapaino tekstipuolella säilytettiin. Pron neuvottelijoiden ja erityisesti Niko Simolan ratkaisukeskeisyys ja osaaminen vaikutti vahvasti siihen, että ratkaisu saatiin aikaan, Salonen kiittää.

Uudistuksen tavoitteena oli kannustaa vanhempia tasavertaiseen vapaiden pitämiseen. Yliopistoissa vapaita pidetään Salosen ja Wallsin mukaan hyvin.

–  Sivistystyönantajakentällä ajatellaan, että perhevapaiden pitäminen on tärkeää ja toivottua. Perhevapaan kautta katsotaan myös tulevaisuuteen työpaikoilla. Toivottavasti saisimme myönteisen pyörän pyörimään ja uudistuksen leviämään, Walls toteaa.

Pron yliopistojen neuvottelukunnan varapuheenjohtaja Elisa Hyytiäinen vahvistaa asian.

– Yliopistoissa tehdään vahvaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä. Olisin ollut yllättynyt ja pettynyt, jos tämä uudistus olisi jäänyt puolitiehen.

–Tasa-arvopalkinto on hieno huomionosoitus uudistukselle ja yhteistyölle Sivistan, Pron ja neuvottelukunnan kesken.  Toivon tosiaan, että tämä leviää muillekin aloille ja saamme hyvää jaettua, Hyytiäinen lisää.

Pron tasa-arvopalkinto

Ammattiliitto Pro palkitsee kerran vuodessa tasa-arvopalkinnolla prolaisen työpaikan, jäsenen tai tasa-arvotyössä ansioituneen tahon. Pron jäsenet ja henkilökunta voivat ehdottaa tasa-arvopalkintoa tasa-arvotyössä ansioituneelle henkilölle tai taholle. Palkinnon valintakriteereissä otetaan huomioon työelämän tasa-arvoa edistävät teot. Palkinnon saajan valitsee Ammattiliitto Pron hallitus. Pron tasa-arvopalkinto myönnettiin nyt jo viidennen kerran.

Yliopistojen neuvottelukunta

Pron yliopistojen neuvottelukunnassa on edustus jokaisesta yliopistosta. Neuvottelukunnan jäsenet ovat kunkin yliopiston pääluottamusmiehiä tai yhdistyksen puheenjohtajia.