Ammattiliitto Pron terveiset hallituksen budjettiriiheen

Lintuperspektiivistä kuvattuja ihmisiä ylittämässä suojatietä eri suunnista; kuvituskuva
Pro vaatii Orpon hallitukselta sitoutumista pitkäjänteisempään työvoimapolitiikkaan sekä riittäviä resursseja työvoimapalveluihin ja työllistymistä tukevien palvelujen laadun parantamista. Sosiaaliturvaleikkaukset ja työsuhteen ehtojen heikentäminen eivät voi olla hallituksen ainoa työllisyyskeino.

Hallituksen kokoontuessa ensi viikolla budjettiriiheen päättämään valtion vuoden 2025 talousarviosta talouden näkymät ovat edelleen heikot eikä käännettä parempaan ole näkyvissä. Lisäleikkausten sijaan Suomi tarvitsee pitkän aikavälin kasvuohjelman, joka sisältää keinoja työllisyysasteen nostoon ja tuottavuuden parantamiseen. Palkansaajajärjestöt tulisi ottaa mukaan ohjelman tekemiseen.

Suomen on myös kunnianhimoisesti houkuteltava työikäistä väestöä ja tarjottava puitteet heille rakentaa elämänsä tänne, jotta voimme taata hyvinvointivaltion palvelut tulevaisuudessa. Tätä voitaisiin parhaiten tukea perumalla ulkomaalaislakiin kaavaillut muutokset, nopeuttamalla työlupaprosesseja ja huolehtimalla riittävästi resursoiduista kotoutumispalveluista sekä suomen ja ruotsin kielen opetuksesta tulijoille.

Osaamistason turvaamiseksi ja kehittämiseksi ja sitä kautta tuottavuusasteen nostamiseksi tulisi ammatilliseen koulutukseen kevään 2024 kehysriihessä tehty 100 miljoonan leikkaus perua ja  koulutuksen laatu sekä perusrahoitus turvata jatkossa kaikilla koulutusasteilla. Aikuiskoulutustuen tilalle tulisi luoda uusi, opiskelun aikaista toimeentuloa turvaava tuki, jotta työelämän muuttuviin osaamisvaatimuksiin voidaan vastata.

Kunnianhimoa tarvitaan myös työllisyyspalveluiden kehittämiseen ja laatuun. Pron näkemyksen mukaan työnhakijan palveluprosessia pitää virtaviivaistaa, työnhakuvelvoitetta uudistaa ja palkkatukea kehittää työllistymistä paremmin tukevaksi. Henkilöperusteisen irtisanomisen ja määräaikaisen työsuhteen tarjoamisen helpottamisen valmistelu on puolestaan keskeytettävä.

Kaikki Pron tavoitteet löydät täältä.