Hyppää pääsisältöön

Ay-liike pysäytti kaavaillut työmarkkinajoustot koronan ajaksi Indonesiassa

Ammattiliitot järjestivät Omnibus-lakipaketin vastaisen mielenosoituksen helmikuussa Jakartassa ennen koronapandemian puhkeamista.
Indonesian ammattiliitot uhkasivat suurmielenosoituksella vappuaattona koronarajoituksista huolimatta – hallitus taipui lykkäämään kiistellyn lakipaketin käsittelyn pandemian yli.

Ay-liike pysäytti kaavaillut työmarkkinajoustot koronan ajaksi Indonesiassa

Julkaistu 11.05.2020 klo 09:25
Uutiset

Pro Uutiset / Juttu: Stoorisoppi, kuvat: FSPMI

Ammattiliitto Pro tukee kehitysjärjestö SASK:n kautta Indonesian metalli- ja kaivosalan ammattiliittojen järjestäytymistä Indonesiassa.

– Seuraamme tällä hetkellä tiiviisti hankeliittojen kamppailua niin kutsutun Omnibus-lakipaketin pysäyttämiseksi, sillä se uhkaa murentaa viime vuosina saavutetut parannukset työntekijöiden oikeuksiin, Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen kertoo.

Indonesian hallitus esitteli lakipaketin helmikuussa juuri ennen koronapandemian puhkeamista 270 miljoonan asukkaan saarivaltiossa. Muutoksilla se tavoittelee talouskasvun vauhdittamista ja työpaikkojen luomista houkuttelemalla investointeja, helpottamalla yritystoimintaa ja joustavoittamalla työmarkkinoita. Esimerkiksi Maailmanpankki pitää maan vähimmäispalkka- ja työsopimuslainsäädäntöä talouskasvun esteenä.

– Hallituksen esittelemät muutokset johtaisivat palkkojen ja työaikojen joustoihin sekä ulkopuolisen työvoiman käytön lisääntymiseen, metallityöväenliitto FSPMI:n varapuheenjohtaja Prihanani arvioi.

Naispuolinen Prihanani vastaa muslimienemmistöisen maan vaikutusvaltaisimman ammattiliiton kansainvälisistä asioista.

Yksi vaikeimmista kysymyksistä on palkkamekanismi. Indonesiassa työntekijöiden palkat perustuvat vähimmäiskuukausipalkkoihin ja ne vaihtelevat alueittain 100–260 euron välillä. Ne ovat viime vuosina nousseet monilla alueilla elämiseen riittävälle tasolle, mutta nyt hallitus esittelee tuntipalkkauksen uutena palkkaperusteena.

– Pelkäämme, että tämä johtaa ansiotason heikentymiseen, sillä jos työaika jää alle 40 viikkotunnin, palkka maksetaan toteutuneiden tuntien perusteella, Prihanani kuvailee.

Lakipaketissa esitetään, että työvoimaintensiiviset toimialat voivat poiketa vähimmäispalkoista, mikä ammattiliittojen mukaan johtaa palkka-aleen. Lisäksi vähimmäispalkka ei koskisi mikro- ja pienyrityksiä.

Lakipaketti heikentäisi myös irtisanomis- ja erokorvauksia ja helpottaisi sekä ulkopuolisen että ulkomaisen työvoiman käyttöä.

Ammattiliitot vastustavat paketin hyväksymistä ja ehtivät järjestää mielenosoituksia, kunnes koronarajoitukset pysäyttivät joukkokokoontumiset. Esimerkiksi maan pääkaupungissa Jakartassa on käytössä laajamittaiset rajoitukset, ”lockdown”, mikä tarkoittaa kaikenlaisen tarpeettoman liikkumisen ja ei-elintärkeiden toimintojen rajoittamista. Nyt kamppailu onkin siirtynyt vaikuttamistyöhön sosiaalisessa mediassa ja liittojen valmistautumiseen toiselle neuvottelukierrokselle.

– Lakiehdotus on tehty kuulematta ammattiliittojen näkemyksiä. Ehdotamme uutta valmistelua ja vaadimme, että työllisyyttä ja työmarkkinoita koskevat muutokset valmistellaan kolmikannassa, Prihanani linjaa.

Ammattiliittojen kehityshanke Indonesiassa

Toimialat: Metalli- ja kaivosteollisuus

Hankekumppanit: FSPMI, Lomenik, KEP ja CEMWU; Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto; SASK ja IndustriALL