Edustajistovaalien vaalikone avattu

edustajistovaali
Pron edustajistovaalin vaalikone on avattu. Prolaiset valitsevat sata varsinaista jäsentä Pron edustajistoon elo-syyskuussa.

Edustajistovaalien vaalikone avattu

Julkaistu 06.07.2020 klo 09:12

Pro Uutiset

Pian järjestettävien Pron edustajistovaalien vaalikone on nyt avattu. Prolaiset äänestäjät voivat tutustua vaalikoneessa ehdokkaisiin, jotka esittävät näkemyksensä 13 kysymykseen ja väittämään.

Ehdokasesittelystä löytyy ehdokkaan nimen lisäksi ehdokkaan ikä, esittely sekä kolme vaalilupausta. Lisäksi useimmat vaalikoneeseen vastanneet ovat liittäneet esittelyyn kuvansa ja osa vaalivideonsa.

Vaalikoneessa ehdokkaat vastaavat esimerkiksi kysymyksiin sosiaaliturvauudistuksesta, työperäisestä maahanmuutosta, tasa-arvotyöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä sekä Pron aluetoiminnasta ja koulutuksista. Voit selata ehdokkaita myös vastaamatta vaalikoneen kysymyksiin.

Edustajisto on pro

Prossa päätökset tekevät sen jäsenet. Ylintä päätäntävaltaa käyttävän edustajistomme toimikausi on päättymässä, ja elo-syyskuussa prolaiset valitsevat sata varsinaista jäsentä Pron edustajistoon nelivuotiskaudeksi 2020-2024.

Ehdokkaat edustavat Pron viittä sektoria: teollisuutta, palveluja, finanssia, julkista sektoria sekä ICT- ja viestintäalaa. Vaalikoneessa prolaiset voivat tutkia kaikkien sektorien ehdokkaita, mutta äänestää voi vain oman sektorinsa ja alueensa ehdokasta.

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo hallituksen toimintaa. Se vahvistaa muun muassa liiton tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden vastuuvelvollisille. Lisäksi se päättää äänestys- ja vaalijärjestyksestä, jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Äänestyskirje tulee elokuussa

Jokainen äänestyskelpoinen prolainen saa elokuussa äänestyskirjeen, josta löytyvät ohjeet sähköiseen äänestämiseen. Äänestys alkaa 10. elokuuta kello 9 ja päättyy 4. syyskuuta kello 16. Uusi edustajisto kokoontuu syyskokoukseen 12. marraskuuta.

Itse äänestäminen tapahtuu erikseen. Jokaiselle prolaiselle lähetetään 10. elokuuta äänestyskirje, josta löytyvät ohjeet sähköiseen äänestämiseen.

Keskusvaalilautakunta hyväksyi ehdokkaat vaaliin ja arpoi heille äänestysnumerot kokouksessaan 11. kesäkuuta. Ehdokkaat ja ehdokasnumerot löydät tästä linkistä.

Ehdokkaita oli yhteensä 218. Ehdokkaita tuli teollisuussektorilta 75, ICT- ja viestintäsektorilta 32, finanssisektorilta 26, palvelusektorilta 36 ja julkiselta sektorilta 49. Ehdokkaan vaalipiiri ja vaalialue määräytyvät sen perusteella, mihin ehdokas on ollut merkittynä liiton jäsenrekisterissä 10.2.2020 kello 16.