Ei järjestäytymistä – ei sopimista

Järjestäytymisaste on ay-liikkeen kohtalonkysymys
Metsäteollisuus ry kiteytti hetkessä sanoman, jota ammattiyhdistysliike on hupenevalle jäsenkunnalleen viimeisen vuosikymmenen yrittänyt viestittää. Sopiminen ja sopimisen voima ovat kiinni järjestäytymisen asteesta.

Ei järjestäytymistä – ei sopimista

Julkaistu 27.10.2020 klo 12:48
Blogit
Kirjoittanut
Risto Korkalo

Järjestäytymättömyyttä on pidetty vain palkansaajien ongelmana, jolla ei ole merkittävää vaikutusta tuttuun sopimisyhteiskuntaan. Järjestäytymättömyyteen on suhtauduttu jopa vapautta korostavana oikeutena. Ei suhtauduta enää.

Työnantajapuolen ratkaisu siirtyä järjestäytymättömäksi siirtää sopimisen vastuut työpaikoille ja yrityksille ja niiden henkilöstölle. Järjestäytymättömyys saikin merkityksen, jota sille ei aikaisemmin kuviteltu. Neuvottelupöydästä ei puutukaan järjestäytymätön palkansaajapuoli, sieltä puuttuu työnantajapuoli.

Järjestäytymättömyyden laajuus on avain siihen, minkä tasoisena voimme uudistaa sopimuksemme.

Nyt on järjestäydyttävä ja painostettava vastapuoli takaisin neuvottelupöytään. On järjestäydyttävä, jotta työpaikkojen neuvottelupöydässä edustamallamme linjalla on riittävä tuki. On järjestäydyttävä, jottei kukaan jää paikallisesti sovitun työehtosopimuksen ulkopuolelle. On järjestäydyttävä, koska suurin osa meistä ei selviä omin avuin neuvottelutilanteista, etenkään silloin, kun on neuvoteltava ilman aikaisempia sitovien ja yleissitovien työehtosopimusten turvaa.

Jos tunnet asiasta pienintäkään huolta, ota rohkeasti asia esille omalla työpaikallasi tai ota yhteyttä ja pyydä apua lähimmältä aluetoimistoltasi. Yhdessä olemme vahvempia.

Kasvata jäsenmäärää

Kasvava jäsenmäärä osoittaa, että tavoitteillamme on liittomme jäsenistöä suurempi tuki ja kannatus.

Toimi työpaikalla

Säännöllinen kokoontuminen ja työsuhteen ehtoihin paneutuminen on osoitus halusta hoitaa sovitut asiat ja pitää niistä kiinni. Jäsenmäärän kehityksen lailla työpaikkatoiminta antaa sijaa saavutuksille ja syrjäyttää selittelyn.

Tiedota ymmärrettävästi

Ihmiset eivät kuuntele, mitä sanot tai katsele mitä teet, vaan he haluavat ymmärtää, mitä tarkoitat. Kun viestit oman ympäristösi kielellä, tieto kulkee ihmiseltä toiselle vaikuttavasti.

Kehittyvä ja luotettava sopiminen vaatii meiltä jokaiselta nyt tekoja, jotta säilytämme palkansaajina itsekunnioituksemme ja omanarvontunteemme tulevaisuudessakin.

Lähde heti liikkeelle ja edusta varmuutta, käyttäydy varmasti, ole varma!

Kirjoittaja on Pron sopimusala-asiamies Oulussa.