Hyppää pääsisältöön

Finnair maksaa korvauksia Prolle

Kuva: Aila Juola
Finnair korvaa turvaamistoimista aiheutuneet vahingot Prolle. Maksettavaa kertyy lähes 50 000 euroa.

Finnair maksaa korvauksia Prolle

Julkaistu 18.04.2016 klo 13:19
Uutiset

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja lentoyhtiö Finnair ovat sopineet käräjäoikeudessa vireillä olleen vahingonkorvauskanteen.

Korkein oikeus antoi maaliskuun alussa päätöksen, jossa todettiin että Finnairin Ammattiliitto Prota nostama väliaikainen turvaamistoimipäätös oli lainvastainen.  Pro nosti samassa asiassa vahingonkorvauskanteen Finnairia vastaan Helsingin käräjäoikeudessa vuonna 2012.

Asia odotti korkeimman oikeuden ratkaisua.  Nyt osapuolet ovat sopineet, että Finnair korvaa Prolle aiheuttamansa turvaamistoimen hakemiseen liittyvän vahingon korkoineen sekä oikeudenkäyntikulut. Yhteensä maksettavaa tuli lähes 50 000 euroa.

– Turvaamistoimia koskevat oikeudenkäynnit on nyt saatu päätökseen. Sopimukseen päästiin suhteellisen helposti, koska korkeimman oikeuden päätös oli niin selkeä. Työnantajat eivät voi tulevaisuudessa estää lakon aloittamista kohtuuttomilla uhkasakkovaatimuksilla, toteaa palvelusektorin johtaja Else-Mai Kirvesniemi.

– Korkeimman oikeuden päätös oli merkittävä askel työntekijöiden järjestäytymisoikeuden ja erityisesti lakko-oikeuden tunnustamisessa, johtaja Kirvesniemi arvioi.

Tästä on kyse

Finnairin toimihenkilöt ilmoittivat kesäkuussa 2012 aloittavansa lakon. Työnantaja haki Helsingin käräjäoikeudesta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen, jolla kiellettiin lähes kolmen miljoonan euron sakon uhalla toimihenkilöitä aloittamasta lakkoa. Uhkasakon takia lakko peruuntui ja oikeusprosessi alkoi.

Ammattiliitto Pro piti väliaikaista turvaamistoimipäätöstä lainvastaisena. Pron mielestä toimihenkilöiden lakkoa ei ollut ylipäänsä mahdollista estää tuomioistuimen päätöksellä. Pro kanteli päätöksestä Helsingin hovioikeuteen, joka jätti kantelun tutkimatta. Hovioikeuden päätöksestä valitettiin korkeimpaan oikeuteen.