Hyppää pääsisältöön

Frameryn missiona onnelliset työntekijät

arto häkkinen, anni hallila
Pohjoismaiden nopeimmin kasvavan yrityksen, Frameryn, tärkein tavoite on onnelliset työntekijät.

Frameryn missiona onnelliset työntekijät

Julkaistu 30.01.2020 klo 07:56
ProStoori
Kirjoittanut
Tiina Laaninen

Mitä tarkoittaa, kun yritys kuvailee toimintakulttuuriaan onnelliseksi? Miksi vuoden 2020 tärkein tavoite Framerylla on kasvun ja menestyksen sijaan onnelliset työntekijät? Henkilöstöjohtaja Anni Hallilalla on selkeät vastaukset molempiin kysymyksiin.

– Kyse on siitä, että henkilöstön hyvinvointi on toimintamme lähtökohta. Onnellisuus merkitsee meille esimerkiksi avoimuutta, reiluja päätöksiä ja onnellisuusvakuutusta, Hallila toteaa.

Onnellisuus merkitsee meille esimerkiksi avoimuutta, reiluja päätöksiä ja onnellisuusvakuutusta.

Rentoa ja positiivista työkulttuuria ei voi olla huomaamatta haastattelua tehdessäkään: ennen aamuvuoron päättymistä ja iltavuoron alkamista Frameryn työntekijät kokoontuvat työpaikkansa avaraan aulaan. Jokainen valitsee yrityksen omasta kahvilasta itselleen ammattibaristan tekemän kahvin – ilmaiseksi – ja väki istuu iloisesti rupattelemaan keskenään pöytäkuntiin. Ulkopuolisen on mahdotonta sanoa esimerkiksi henkilöstön pukeutumisen perusteella, kuka on esimies, kuka tuotannon työntekijä.

Framerylla ajatellaan, että hyvä esimies ja työkulttuuri ovat työsuhde-etuja, kertoo henkilöstöjohtaja Anni Hallila.

Yhdessä yli tavoitteiden

Viikoittaisen kahvi- ja infohetken aloittaa taputukset: Framerylla on tapana, että jokainen uusi työntekijä esitellään toisille, ja hän saa tervetuloaplodit.

Kenellekään ei tunnu olevan kiirettä pois kahvihetkestä, eikä missään soi kello työvuoron vaihtumisen merkiksi.

– Ei tarvitse soida, ihmiset hoitavat hommansa muutenkin. Kellokortit olemme ottaneet käyttöön vain siksi, ettemme tekisi liikaa töitä ja että ylityöt tulisi rekisteröityä ja pidettyä pois, sanoo toimitusketjun laatuasiantuntija ja Ammattiliitto Pron jäsen  Arto Häkkinen.

Yhdessä saavutetun tehokkuuden tuloksista henkilöstö pääsee nauttimaan maaliskuussa: Frameryn vuoden 2019 liikevaihtotavoite toteutui jo syyskuussa. Tuolloin asetettiin uusi loppuvuoden tavoite, ja koska sekin saavutettiin, kaikki halukkaat framerylaiset pääsevät juhlistamaan menestystä keväällä lomamatkalle Åreen.

Päätökset syntyvät yhdessä

Framerylla uskotaan, että tyytyväiset työntekijät sitoutuvat yritykseen ja työn jälki on laadukasta. Tämä taas heijastuu tyytyväisinä asiakkaina ja mahdollistaa yrityksen kasvun.

– Tämän takia onnelliset työntekijät ovat tärkein tavoitteemme ja toimintamme lähtökohta, Hallila sanoo.

Työntekijät ovat Framerylla mukana päätöksenteossa, jota jokainen voi seurata esimerkiksi Decision App -päätöksentekosovelluksen avulla. Työntekijät näkevät myös päätösten perustelut, ja heitä kannustetaan esittämään omia ideoitaan. Turhaa hierarkiaa ja keskijohtoa vältellään – toimitusjohtajaa voi vetää kuka tahansa hihasta. Kaikki yrityksen oleelliset tiedot, kuten taloudellinen tulos, tärkeimmät avainmittarit, päätökset ja projektisuunnitelmat, löytyvät Frameryn sisäiseltä wikisivulta.

Työntekijät ovat Framerylla mukana päätöksenteossa. He näkevät myös päätösten perustelut, ja heitä kannustetaan esittämään omia ideoitaan.

– Yksi suurimpia syitä työntekijöiden turhautumiseen ja tyytymättömyyteen työelämässä on epäreilu päätöksenteko. Me haluamme toimia toisin ja päättää asioista yhdessä, reilusti ja läpinäkyvästi, Hallila toteaa.

Monenlaisia etuja

Frameryn hyvästä yhteishengestä kertovat osaltaan erilaiset yrityksen tiloissa kokoontuvat kerhot: puutyökerholaisten käsissä syntyy tällä hetkelläkin esimerkiksi kitaroita. Kun joku ryhmäläinen ehdotti ja perusteli työnantajalle oikotasohöylän ostoa, yritys hankki sen. Bändikerholaisille Framery on hankkinut työntekijöiden toiveesta soittimia, rentoutumishuoneessa on puolestaan hierova patja, joilla voi ladata akkujaan vaikka kesken työpäivän.

Joogakerholaiset kokoontuvat yrityksen uima-altaan reunalle kerran viikossa. Omaa klubitilaa henkilöstö voi vuokrata itselleen viikonlopuiksi, työpäivän kahvitauolla siellä voi käydä pelaamassa matsin biljardia. Aamupuuron omasta kahvilasta voi ostaa 50 sentillä.

Työhyvinvoinnin pohja ei silti synny yksittäisistä etuuksista, tempauksista tai tyhy-päivistä, vaan siitä, että aamuisin on tunne, että töihin on mukava lähteä.

– Työhyvinvoinnin pohja ei silti synny yksittäisistä etuuksista, tempauksista tai tyhy-päivistä, vaan siitä, että aamuisin on tunne, että töihin on mukava lähteä, Hallila sanoo.

Toimitusketjun laatuasiantuntija Arto Häkkinen kertoo, että Framerylla luotetaan työntekijöihin.

Työhyvinvointi syntyy arjessa

Arto Häkkinen ja Anni Hallila myöntävät, että kova kasvu tuo myös haasteita. Nykyään tosin esimerkiksi henkilöstön rekrytointi on helpompaa kuin aiemmin, sillä Frameryn maine hyvänä työpaikkana tunnetaan jo. Tällä hetkellä yritys ylibudjetoi tarkoituksella henkilöstöä tuotannon töissä: se mahdollistaa notkean kasvun, mutta myös sen, että henkilöstö voi kouluttautua monialaosaajiksi, eikä vain yhden kopinrakennusvaiheen taitajaksi.

Yritys ylibudjetoi tarkoituksella henkilöstöä tuotannon töissä: se mahdollistaa notkean kasvun, mutta myös sen, että henkilöstö voi kouluttautua monialaosaajiksi.

– Tästä on apua niin loma-aikoina, kuin jos joku on sairaana. Samalla se luo mielekkyyttä työhön ja tarjoaa mahdollisuuden oman osaamisen kasvattamisen, Hallila toteaa. Hän painottaa, että

työntekijöiden onnellisuus syntyy arjessa. Se voi olla sitä, että työaika joustaa tarvittaessa tunnilla tai parilla. Jollekin merkityksellisyyttä luo ilmainen avantouinti- tai irti nikotiinista -ryhmä, joskus riittävät työkaverin kannustavat sanat. Myös tiimipäälliköiltä saatu säännöllinen palaute tukee hyvinvointia: motivaatio paranee, epävarmuus vähenee ja samalla saa mahdollisuuden saada ohjausta ja apua.

– Ajattelemme Framerylla, että hyvä esimies ja työkulttuuri ovat työsuhde-etuja, Hallila sanoo.

Vakuutettua onnellisuutta

Työhyvinvoinnin varmentajana Framerylla toimii onnellisuusvakuutus. Se tarkoittaa, että jos joku henkilöstöstä on sitä mieltä, että jokin asia töissä vähentää huomattavasti hänen yleistä onnellisuuttaan, työnantaja lupaa tehdä kaikkensa asian korjaamiseksi seuraavien kuukausien aikana.

– Jos emme onnistu, kyseinen henkilö saa 5 000 euroa. Näin ei ole vielä koskaan käynyt, mutta vakuutus on tuonut esille asioita, joihin olemme sen avulla löytäneet ratkaisuja, Hallila sanoo.

Framery ei muistuta työkulttuuriltaan perinteistä teollisuusyritystä – eikä haluakaan muistuttaa. Se on pystynyt luomaan uudenlaisen, omannäköisensä työkulttuurin, josta on jo kiinnostuttu niin oppilaitoksissa kuin muissa yrityksissä Suomessa ja ulkomailla.

– Onnellisuus on meille vakava asia. Se ei ole vain tuotteissa tavoittelemamme lopputulos, vaan koko yrityksemme perusta, Hallila tiivistää.

Framery

Äänieristettyjä työtiloja ja puhelinkoppeja valmistava tamperelainen yritys.

Pohjoismaiden nopeimmin kasva yritys: viisi vuotta sitten Framerylla työskenteli 20 työntekijää, nyt henkilöstöä on 340.

90 % liikevaihdosta tulee viennistä. Asiakkaina mm. Microsoft, Puma ja Tesla. 40 % Forbesin top 100 yrityksistä käyttää Framerya.

Liikevaihto vuonna 2019 oli 105 M€ (arvio ennen tilinpäätöstä).