Hyppää pääsisältöön

Geberit perui lomautukset ja panostaa toiminnan kehittämiseen

kuva: Geberit Oy
Saniteettiteollisuuden tuotteista tunnettu yritys perui lomautukset ja panostaa nyt toimintansa kehittämiseen sekä investoi uusiin laitteisiin ja koneisiin. Tammisaaren tehdas on varautunut hyvin koronapandemian ehkäisyyn.

Geberit perui lomautukset ja panostaa toiminnan kehittämiseen

Julkaistu 01.06.2020 klo 09:00
Uutiset

Pro Uutiset / Kuva: Geberit Oy

Saniteettiteollisuuden tekniikasta ja tuotteista tunnettu eurooppalaisyritys Geberit joutui kevään aikana lomauttamaan muutaman henkilön koronapandemian vuoksi. Suunnitelmissa oli myös Tammisaaren tehtaan kesäseisokin pidentäminen ja henkilöstön lomauttaminen noin viikoksi. Lomautussuunnitelmista kuitenkin luovuttiin.

– Todettiin konsernin johdon kanssa, että kesän aikana parannamme ja kehitämme toimintaamme sekä investoimme uusiin laitteisiin ja koneisiin, jotta olemme vahvempia koronakriisin jälkeen. Uskon, että tämä on meille hyvä tapa toimia, kertoo Tammisaaren tehtaanjohtaja Matts Lundström.

Geberitillä on 29 tehdasta, joista kuusi on Euroopan ulkopuolella. Konsernilla on 12 000 työntekijää yli 50 maassa. Suomessa työskentelee noin 200 henkilöä kolmessa konsernin yrityksessä Vantaan Geberit Oy -myyntiyhtiössä sekä Tammisaaren tehtaalla Geberit Production Oy:ssä. Tammisaaressa sijaitsee myös henkilöstö-, taloushallinto-, IT-palveluita ja tuotekehityksen palveluita hoitava Geberit Service Oy. Suomessa Geberit Oy myy ja markkinoi IDO-tuotteita.

Tammisaaren tehtaan noin 30 toimihenkilöä edustava luottamusmies ja työnjohtaja Marko Koskenmäki kiittelee johdon päätöstä perua lomautukset kaikissa maissa.

– Konsernin johto ilmoitti, että Gerberit on vakavarainen yritys, ja ei ole tarkoitus, että valtio tai muu instanssi maksaa geberitiläisten palkat Tammisaaressa. Suomessa on tapana lomauttaa aika pienestäkin tiputuksesta. Johdon toiminta osoittaa tässä tilanteessa selkärankaa.

Tammisaaren tehdas on varautunut koronapandemiaan hyvin

Tehtaanjohtaja kertoo, ettei tehtaalla ole todettu yhtään koronatartuntatapausta ja viisivuorotyö pyörii hyvin. Toimintatapoihin on kuitenkin tullut muutoksia: siivousta on lisätty, työmatkoja on vähennetty, etätyömahdollisuuksia on lisätty ja fyysiset kokoukset ovat vaihtuneet Teams-etäkokouksiksi.

– Olemme pyrkineet eliminoimaan riskitekijät ja tartuntaketjut. Johtuuko sitten hyvästä hygieniasta, että porukka on pysynyt terveenä. Sairauspoissaoloprosentti on matala ja flunssia on ollut vähän.

Tehtaalle perustettiin heti koronatyöryhmä ja yritys on varautunut myös siihen, että tartuntatautitapauksia tulisi. Henkilöstölle tietoa on tarjolla runsaasti.

– Ajankohtaista tietoa ja maakohtaisia ohjeita löytyy helposti intrasta. Omiin edustettaviin pidän yhteyttä edelleen sähköpostitse tai puhelimitse, kertoo luottamusmies.