Härski alipalkkaus ja laittomuudet johtivat ulosmarssiin Suomen Kotidatassa

Tyhjä toimistohuone
Isoille yrityksille ICT-palveluita tuottavan Suomen Kotidatan työntekijät ovat marssineet tänään keskiviikkona kello 11 ulos työpaikoiltaan.

Härski alipalkkaus ja laittomuudet johtivat ulosmarssiin Suomen Kotidatassa

Julkaistu 22.07.2020 klo 11:16

Pro Uutiset

Perjantaihin 24.7. kestävän työnseisauksen syynä on yrityksen käyttämä työehtosopimus, joka on mahdollistanut räikeän alipalkkauksen ja suoranaisen riiston.

– Työnantajamme on teettänyt alalle sopimattomalla työehtosopimuksella alipalkattuja töitä sekä nykyisillä ehdoilla jopa palkatonta työtä, sanovat henkilöstöä edustavat päätyösuojeluvaltuutettu Jenni Nieminen ja pääluottamusmies Kalle Rantasuo

Ammattiliitto Pron mukaan Suomen Kotidata jo vuosien ajan käyttänyt väärää ja alalle soveltumatonta työehtosopimusta, josta on yritetty neuvotella pitkään tuloksetta.

– Tämä on haitallista työehtosopimusshoppailua, jolla heikennetään ICT-alan työntekijöiden työsuhteen ehtoja. Vastuu on Kotidatan itsensä lisäksi myös teleoperaattoreilla ja muilla alan toimijoilla, jotka ostavat Suomen Kotidatan palveluita alihankintana, sanoo Pron sopimusalavastaava Mika Mäkelä.

Myös Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusala-asiamies Seppo Lundgrenin mielestä Suomen Kotidatalta palveluita ostavien operaattoreiden tulisi kantaa vastuu asiasta ja toimia sosiaalisesti kestävien arvojen mukaisesti.

– Teleoperaattoreiden vastuullisuus on pettänyt totaalisesti heidän teettäessään työtä Suomen Kotidatalla, jossa henkilöstö on joutunut tekemään työtä osin ilmaiseksi sekä väärällä työehtosopimuksella. Tämä tapaus on myös surullinen esimerkki ammattitaitoisen henkilöstön aliarvostamisesta, Lundgren toteaa.

Lundgren painottaa, ettei alihankinta saa muodostua keinoksi maksimoida voittoja ja pitää omaa näyteikkunaa kirkkaana samalla kun työn tekemisen ehtoja poljetaan kaikessa hiljaisuudessa yhä alemmas.

– Tämä aiheuttaa usein myös alihankinnan ajautumista ahdinkoon. Vastaavia tapauksia historiassa on ollut, mutta en odottanut Suomen Kotidatalta nousevan pöydälle näin härskisti penkin alle menevää pitkäaikaista ja tietoista toimintaa, Lundgren sanoo.

Työehtojen polkemisen lisäksi Suomen Kotidata on myös hankaloittanut luottamushenkilöiden työtä sekä lomauttanut työsuojeluvaltuutetun laittomasti.

– Tätä ei voida missään nimessä hyväksyä, Lundgren ja Mäkelä korostavat.