Helsingin hovioikeus: Pron jäsenelle poikkeuksellisen suuri korvaus työsuhteen perusteettomasta päättämisestä

työsuhteen päättäminen, Pron lakimies, Pron oikeusapu, ay-jäsenyys
Pron jäsen on saanut poikkeuksellisen suuren korvauksen työsuhteen perusteettomasta päättämisestä Helsingin hovioikeudessa 25.8.2022. Jo vuonna 2017 Helsingin käräjäoikeudessa vireille saatettu juttu Danske Bankin ja Pron jäsenen välillä on siltä osin saatu päätökseen. Tuomio on lainvoimainen.

Julkaistu 30.08.2022 klo 15:58
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Oikeuden tuomion mukaan Danske Bank oli syyllistynyt yhteistoimintalain rikkomiseen: hovioikeus katsoi, että päätökset oli tehty jo ennen neuvottelujen aloittamista. Danske Bank oli myös laiminlyönyt työntarjoamisvelvoitteen, eli yritykselle tuolloin 30 vuotta työskennelleelle työntekijälle oli tarjottu sopivan työn sijaan ainoastaan työsuhteen päättämissopimus.

Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholmin mukaan juttu oli vaativa ja poikkeuksellisen työläs – mutta annettu oikeusapu ja saavutettu lopputulos myös hyvä osoitus Ammattiliitto Pron vankan palvelulupauksen täyttämisestä.

–Tämäkin tapaus osoittaa, että liiton oikeusapua on kullanarvoinen jäsenetu. Liitolta saa haastavassa tilanteessa sekä henkistä tukea että juridista apua, eikä jäsenemme joudu itse kantamaan taloudellista kuluriskiä. Danske Bank joutuu nyt maksamaan 20 kuukauden palkkaa vastaavan päättämiskorvauksen, 10 000 euron yt-hyvityksen sekä jäsenen oikeudenkäyntikuluja noin 42 000 euroa, Stenholm toteaa.

Päätöstä kiittelee myös Danske Bankin pääluottamusmies Aino Huuhti.

–Ammattiliiton jäsenyys ja liiton oikeusapu on käytännössä edellytys asian riitauttamiselle oikeudessa – ilman liiton jäsenyyttä moni jää ilman oikeutta. Pron edunvalvonnan ja lakipalveluiden neuvokkaalla tuella ja yhteistyöllä pitkään vireillä olleelle asialle saatiin jäsenen kannalta hyvä lopputulos, Huuhti toteaa.

Ingressiä muutettu 21.9.2022 lainvoimaisuuden osalta.