Hyvä lobbari hallitsee faktat ja ajoituksen

katja_lehto_komulainen
FinUnions valvoo Brysselissä suomalaisten palkansaajien etua ja välittää suomalaiselle ammattiyhdistysliikkeelle kuulumisia Euroopan unionista. SAK:n ja STTK:n EU-edustusto on lobannut Brysselissä jo vuodesta 1995 lähtien.

Hyvä lobbari hallitsee faktat ja ajoituksen

Julkaistu 15.12.2021 klo 13:30
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski
Kuvaaja Tim Buelens

Palkat läpinäkyvämmiksi – myös alle 250 hengen yrityksissä. Alustataloudessa työskentelevän näkökulma paremmin esiin valmisteilla olevassa direktiivissä. Muun muassa tällaisia asioita SAK:n ja STTK:n yhteinen EU-edustusto FinUnions haluaa nyt edistää Brysselissä.

– Palkka-avoimuus veisi eteenpäin tavoitetta, jonka mukaan samasta tai samanarvoisesta työstä pitää maksaa samanlaista palkkaa. Tämä olisi monen prolaisenkin etu. Nyt komissio esittää palkkojen läpinäkyvyyttä 250 hengen tai sitä suurempiin yrityksiin. Meidän mielestämme sama käytäntö voisi olla reilusti pienemmissäkin organisaatioissa, FinUnionsin johtaja Katja Lehto-Komulainen sanoo.

Lehto-Komulainen on valvonut suomalaisten palkansaajien etua Brysselissä syksystä 2019 lähtien.

Lobbaaminen on tiedonvälitystä

Lehto-Komulaisen mukaan lobbaamisessa eli edunvalvonnassa on kyse tiedon välittämisestä. FinUnionsin tehtävä on viedä Brysselissä eteenpäin tietoa suomalaisten palkansaajien, SAK:n, STTK:n ja niiden jäsenliittojen kuten Ammattiliitto Pron näkemyksistä.

Viesti kulkee niin netin ja julkisten kannanottojen kautta kuin henkilökohtaisissa keskusteluissa ja tapaamisissa. Lisäksi FinUnions järjestää europarlamentaarikoille tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia.

Välillä FinUnionsin väki myös vastaa europarlamentaarikoilta tulleisiin kysymyksiin ja tiedusteluihin.

Tieto kulkee edustuston kautta myös toiseen suuntaan.

– Viestimme Suomeen SAK:lle, STTK:lle ja jäsenliitoille, mitä Brysselissä tapahtuu. Tämä on myös tärkeä osa työtämme , Lehto-Komulainen tähdentää.

Yhteistyö lisää vaikuttavuutta

FinUnionsin pääasiallisia lobattavia ovat suomalaiset europarlamentaarikot sekä työllisyysvaliokunnassa istuvat europarlamentaarikot.

– Nyt työllisyysvaliokunnassa ei ole yhtään suomalaista. Suomalaiset mepit voivat vaikuttaa kuitenkin omien poliittisten ryhmiensä kautta myös työllisyysasioihin, Lehto-Komulainen sanoo.

Euroopan parlamentissa valiokuntatyöskentely eroaa Suomen eduskunnan valiokuntien toiminnasta. Kun Suomessa valiokunnat kutsuvat asiantuntijoita kuultavaksi istuntoihinsa, europarlamentissa valiokunta nimittää yhden jäsenensä rapörtööriksi, joka valmistelee käsiteltävän asian ennen valiokunnan istuntoa. Eri poliittiset ryhmät asettavat myös varjorapörtöörejä. Lobbarit koettavat viedä viestiään erityisesti näille rapörtööreille.

Lehto-Komulaisen mukaan edunvalvonnassa korostuvat verkostot ja yhteistyö. FinUnios tekee läheistä yhteistyötä ETUCin eli Euroopan ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

– Olemme monista asioista samaa mieltä ETUCin kanssa. Laajan organisaation kautta tavoitamme useampia europarlamentaarikkoja ja komission kabinetteihin kuuluvia ihmisiä kuin jos toimisimme vain yksin, hän sanoo.

Muita tärkeitä yhteistyökumppaneita Brysselissä ovat suomalaisten ammattiliittojen eurooppalaiset yhteisjärjestöt sekä Suomen hallituksen EU-edustuston työelämäasioihin paneutuneet virkamiehet.

Hyvän lobbarin tunnusmerkit

Entä millainen lobbari on hyvä lobbari?

Lehto-Komulainen korostaa asiantuntemuksen ja tiedon merkitystä. Edunvalvontatyötä tekevän pitää tuntea lobbaamansa asia perin pohjin.

– Ja jos ei jotain tiedä, pitää se tunnustaa ja ottaa asiasta ripeästi selvää. Lobbarin pitää olla helposti meppien tavoitettavissa mahdollisten lisäkysymysten ja tiedustelujen varalta..

Itsestään selvää on, että lobbaajan pitää puhua vain totta. Hänen välittämänsä tiedon pitää olla oikeellista.

Oleellista lobbarin työssä on myös ajoitus. Tietoa pitää välittää päättäjille oikeaan aikaan. Asiantuntemus ei auta, jos asiasta on jo sovittu poliittisten ryhmien kesken.

Hyvät sosiaaliset taidot ja viestintätaidot kuuluvat nekin hyvän lobbarin ominaisuuksiin. Viesti menee paremmin perille, kun sitä vie eteenpäin kohteliaasti ja helposti ymmärrettävässä muodossa.

FinUnions tunnetaan Brysselissä

Lehto-Komulaisen mukaan europarlamentaarikot ovat ottaneet FinUnionsin välittämän tiedon hyvin vastaan.

– Kyllä minusta tuntuu, että meitä kuunnellaan. Tästä kertoo jo sekin, että saamme mepeiltä pyyntöjä, joissa he haluavat lisätietoja jostakin esillä olevasta asiasta, hän sanoo.

Hän tähdentää, että FinUnions poikkeaa monesta tavanomaisesta lobbaritoimistosta. Kun tavallisesti lobbaajan agenda vaihtuu asiakkaan mukaan, FinUnions tuo aina esiin suomalaisen palkansaajan näkökulmia.

– Meidät kyllä tiedetään, hän vakuuttaa.

FinUnions on toiminut Brysselissä vuodesta 1995 lähtien.

Katja Lehto-Komulaisen pesti EU-edustustossa on päättymässä vuoden lopussa, minkä jälkeen hän palaa Suomeen. Hän on työvapaalla SAK:sta, jossa hän toimi ennen Brysseliin lähtöä kansainvälisten asioiden päällikkönä. Ennen FinUnionsia hän työskenteli ETUCin varapääsihteerinä.