Hyppää pääsisältöön

Jäsenmaksu säilyy ennallaan, päätti edustajisto

Syysedustajisto
Ammattiliitto Pron edustajisto päätti kokouksessaan muun muassa ensi vuoden jäsenmaksusta, talous- ja toimintasuunnitelmasta ja edustajistovaalien toteutuksesta.

Jäsenmaksu säilyy ennallaan, päätti edustajisto

Julkaistu 25.11.2023 klo 10:06
Kuvaaja Petri Anttila

Pron edustajisto kokoontui perjantaista 24. – lauantaihin 25. marraskuuta varsinaiseen kaksipäiväiseen syyskokoukseensa Kirkkonummen Majvikiin. Kokouksessa palkittiin myös Pirkko Takkinen kultaisella ansiomerkillä, ja linjattiin ensi vuoden toimintaa.

Palkittin kultaisella ansiomerkillä
Petri Anttila

Jäsenmaksu säilyy ennallaan

Edustajisto päätti, että Ammattiliitto Pron jäsenmaksu pysyy entisellään ja on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta tai enintään 49 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Jäsenmaksu sisältää liiton, työttömyyskassan ja yhdistysten maksut. Jäsenmaksua eivät maksa senioriyhdistyksen tai liiton opiskelijayhdistyksen jäsenet.

Liiton jäsenyys kiinnostaa nuoria jäseniä

Liiton strategista tilannekuvaa ja toimintasuunnitelmaa esitellyt johtaja Anssi Vuorio kertoo viimeisen työ- ja virkaehtosopimusneuvottelukierroksen olleen hankala. Myös poliittinen tilanne asettaa omat haasteensa. Suomen hallitus esittää hallitusohjelmassaan merkittävän määrän muutoksia, jotka toteutuessaan vaikuttavat huomattavasti työntekijöiden turvaan sekä työssä, että työttömyyden aikana.

– Jäsenmäärä ja tyytyväisyys liiton toimintaan kuitenkin kasvaa. Vuoden aikana Prohon on liittynyt ennätysmäärä nuoria ja opiskelijoita, kiitos onnistuneiden kampanjoiden, Vuorio kertoo.

Ensi vuonna neuvotellaan ja panostetaan palveluihin

Liitto on valmistautunut jo hyvän aikaa vuosien 2024–2025 neuvottelukierrokselle. Keväällä neuvotellaan erityisesti yrityskohtaisia työehtosopimuksia, ja useamman muun sopimusalan neuvottelut alkavat syksyllä.

– Jäsenistön tarpeita ja tavoitteita kartoitetaan esimerkiksi kattavasti jäsenkyselyillä, Vuorio kertoo.

Jäsenhankinnassa ja palveluissa huomioidaan kansainväliset asiantuntijat. Lisäksi palvelut paranevat, esimerkiksi kansainvälisesti palkittua muutosjohtamisen verkkokoulutusta Mutsia kehitetään entuudestaan.

Kuluja nostavat edustajistovaalit ja merkittävät investoinnit tietojärjestelmiin

Ammattiliitto Pron talous- ja hallintojohtaja Jani Salenius kertoo liiton ensi vuoden taloussuunnitelman olevan linjausten mukaan hieman alijäämäinen. Ensi vuonna kuluja nostavat esimerkiksi edustajistovaalit, kun prolaiset valitsevat elo-syyskuussa sata varsinaista jäsentä Pron edustajistoon nelivuotiskaudeksi.

Liitto jatkaa tietojärjestelmien kehittämistä merkittävillä investoinneilla. Jäsenyyden prosesseja on jo nyt automatisoitu esimerkiksi bottien avulla ja uusi puhelinjärjestelmä nostaa työsuhdepäivystyksen palvelutasoa entuudestaan.