Joukossa on voimaa kesätöissä, neuvotteluissa ja vihreässä siirtymässä

Pasi Heikkinen on ehdolla Pron puheenjohtajaksi.
KirjoittanutPasi Heikkinen
Pasi Heikkinen on ehdolla Pron puheenjohtajaksi.
Kesätyöntekijät tuovat työpaikoille raikkaita tuulia. Syksyllä puhaltavat navakat neuvottelutuulet. Vihreä siirtymä vaatii dialogia työpaikoilla.

Olemme saaneet nauttia jo tovin kesästä ja helteistä. Kesä tuo tullessaan myös kesätyöntekijät, jotka ovat tärkeä voimavara työnantajillemme ja myös meille jokaiselle toimihenkilölle. Kesälomittaja antaa mahdollisuuksia oman loman ajankohdan suunnitteluun ja toisaalta häntä perehdyttäessä kesän työtehtäviin tulemme tarkastelleeksi myös itse omia työtapojamme. Kuinka toimia turvallisesti, kuinka huomioida muut työyhteisön jäsenet siten, että jokainen viihtyy työssään ja kuinka jättää työpaikasta sellainen kuva, että sinne halutaan tulla jatkossakin.

Kesätyöntekijällä on vielä yleensä opinnot kesken tai hän on juuri valmistunut. Työpaikan luottamusmiehen on tärkeää olla yhteydessä jokaiseen omaan henkilöstöryhmäänsä kuuluvaan kesätyöntekijään kertoakseen hänelle Ammattiliitto Prosta, jäsenyyden merkityksestä, työehdoista ja samalla tarjota myös liiton jäsenyyttä. Ja jos ei jäsenyys heti innosta, niin ainakin ajatus jää hautumaan.

Meillä on tarjota useampia vaihtoehtoja: ilmainen opiskelijajäsenyys, nuorten alle 36-vuotiaiden jäsenyys 99 euron vuosimaksulla ja normaalijäsenyys. Jäsenmaksu on aina verotuksessa vähennyskelpoinen maksu, mikä on hyvä tuoda esille. Itse odotan innolla tulevaa viikkoa ja kesätyöntekijöiden kontaktointia omassa työpaikassani: 91 kesätyöntekijää ja Pron uusi brändi käytössäni.

Tuleva neuvottelukierros ei tule olemaan helppo

Tuleva syksy tulee olemaan kiireinen neuvottelurintamalla. Teknologiateollisuuden neuvotteluista odotetaan päänavausta tulevalle sopimuskierrokselle, toki talokohtaisia työehtosopimuksia on solmittu jo alkukesän aikana, ja tiedämme niiden osalta palkkaratkaisut.  Isojen sopimusten osalta teknologiateollisuus on näyttänyt, ainakin palkankorotuksen tason osalta, suunnan myös valtakunnallisesti. Syksy näyttää, onko näin myös tällä kertaa, vai tekeekö jokin muu ala päänavauksen.

Tuleva neuvottelukierros ei tule olemaan helppo. Eri sopimusalojen lähtökohdat poikkeavat toisistaan paljonkin, onpa kyseessä sitten yksityisen puolen työehtosopimukset tai julkisen puolen työ- ja virkaehtosopimukset. Yksi asia on kuitenkin selvä: Pron tavoitteena neuvotteluissa on neuvotella jäsenilleen parhaat mahdolliset työehdot sekä ostovoimaa turvaava palkkaratkaisu. Yhdessä tekemällä tämä onnistuu.

Vihreä siirtymässä avain yrityksen ja henkilöstön dialogi

Lopuksi pari ajatusta vihreän siirtymän vaikutuksista tulevaisuuden työelämään. Vihreän siirtymän hankkeista uutisoidaan lähes viikoittain eri medioissa. Uutisissa vilahtelee neljä kärkiteemaa: energia, maatalous, liikenne ja teollisuus. Miten muutos kohti kestävää taloutta ja kasvua, joka ei perustu luonnon varojen ylikulutukseen ja fossiilisiin polttoaineisiin, vaikuttaa työelämään ja siihen tärkeimpään: tavalliseen ihmiseen? Miten se vaikuttaa läheisiini ja varsinkin minuun itseeni? Minun työpaikkaani, toimeentulooni ja työntekomahdollisuuksiini tulevaisuudessa? Työskentelenkö alalla, miltä työpaikat katoavat vai teenkö työtä alalla, missä työvoiman tarve lisääntyy? Miten hyvin yksittäinen toimihenkilö/työntekijä pystyy arvioimaan tilannetta omalta osaltaan, vai onko se edes mahdollista?

Oma näkemykseni on, että vastuu muuttuvassa työympäristössä toimimisesta on molemmilla: sekä työnantajalla että toimihenkilöllä. Yrityksen ja henkilöstön välillä on käytävä jatkuvaa dialogia siitä, minkälaisia osaamistarpeita yrityksellä on nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa. Näin varmistetaan henkilöstön osaaminen vastamaan myös tulevaisuuden vaatimuksiin. Aina ei yrityksen tarpeisiin tehtävä osaamistason nostokaan riitä, jos automaatio ja muut ratkaisut vievät tarpeen käsiparein tehdyltä työltä.  Tällöin tarvitaan ratkaisuja, missä henkilön omat vahvuudet, osaamistaso ja mahdollinen uudelleen koulutus huomioidaan. Työntekijä on nähtävä yrityksen resurssina, johon kannattaa satsata. Ja mikäli osaamistaso ei riitä uusien tehtävien omaksumiseen, on uudelleenkoulutuksen oltava mahdollista jokaiselle henkilön omista taloudellisista resursseista riippumatta. Hyvällä yhteistyöllä työnantajan kanssa tämäkin on mahdollista.

Kirjoittaja on Pron hallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja ja Pron puheenjohtajaehdokas. Pron uusi puheenjohtaja valitaan marraskuussa.