Kansainvälisellä ay-liikkeellä on tärkeä rooli Myanmarissa

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vieraili Myanmarissa. Mikä on kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen rooli ja hankkeiden merkitys?

Kansainvälisellä ay-liikkeellä on tärkeä rooli Myanmarissa

Julkaistu 31.05.2019 klo 09:41
ProTV

ProTV / Video: Stoorisoppi

Paikallisen ammattiyhdistysliikkeen tilanne on kahtiajakoinen: järjestäytymisasteet ovat alhaisia, mutta toiminta on aktiivista. Kolmikantainen keskusteluyhteys on heikko ja monet liitot kilpailevat keskenään. Työelämän lainsäädäntö demokratiaa opettelevassa valtiossa on alkutekijöissään.

–  Niiden liittojen, joiden kanssa olemme keskustelleet, on aika paljon toivoa ja mahdollisuuksia, kertoo Malinen.

Hanketoiminnasta vipuvartta sopimuksiin

Malinen kertoo, että kansainvälinen hanketoiminta on tärkeä osa kokonaisuutta, jolla kehitetään Myanmarin koulutusjärjestelmää ja infrastruktuuria. Erilaisia toimijoita on mukana Suomesta ja muualta maailmasta.

– Kansainvälinen ay-liike tukee paikallista ay-liikettä, elinkeinoelämää ja työnantajien järjestäytymistä, jotta Myanmariin saataisiin sellainen rakenne, että pystyttäisiin tekemään kattavia sopimuksia, ja sitä kautta vaikuttamaan yhteiskuntaan ja työntekijöiden oikeuksiin, Malinen summaa.

Mikäli video ei näy, voit katsoa sen tästä. Katso video ensimmäisestä matkapäivästätoisesta matkapäivästäkolmannesta matkapäivästä sekä siitä, mitä myanmarilaiset työntekijät haluavat.

Lue myös lisää globaalista ay-toiminnasta ProStoorista.