Käy Muumilaaksoon – alueiden välisestä yhteistyöstä hyötyvät sekä jäsenet että järjestöaktiivit

Jarkko Laine. Päivi Salminen
Ammattiliitto Pron Varsinais-Suomen ja Satakunnan aluejohtokunnat herättivät henkiin muutaman vuoden tauolla olleen perhetapahtuman Naantalin Muumimaailmassa. Koko Muumimaailma hahmoineen ja ravintoloineen oli varattu elokuun viimeisen päivän kunniaksi yksinoikeudella prolaisten käyttöön.

Julkaistu 18.09.2019 klo 10:31
ProStoori
Kirjoittanut
Saana Jaakkola

Muumisaarelle johtavalla sillalla tuntui pienten tossujen töminä paljon ennen Muumimaailman porttien avautumista. Innokkaimmat muumifanit tiedustelivat vanhemmiltaan jo ennen kukonlaulua, jokohan muumit olisivat hereillä. Lasten haltioituneet ilmeet ja riemunkiljahdukset muistuttavat, miksi perhetapahtumien järjestäminen on ammattiliiton jäsenille elintärkeää.

– Monen lapsen yksinhuoltajaäidille tämä voi olla ainoa tilaisuus lähteä lasten kanssa kesätapahtumaan, koska niiden kustannukset ovat suuria. Tällainen tapahtuma luo myös yhteenkuuluvuuden tunnetta, Pro-henkeä, Varsinais-Suomen aluejohtokunnassa vaikuttava Päivi Salminen pohtii.

Perhepäivän tarpeellisuudesta kielii sekin, että 4 000 henkeä vetävä kesätapahtuma oli loppuunmyyty.

Pienillä alueilla puhalletaan yhteen hiileen

Salminen ja Satakunnan aluejohtokunnan jäsen Jarkko Laine ovat yhtä mieltä siitä, että pienillä alueilla yhteistyön merkitys korostuu. Raha ei ole tekijöistä vähäpätöisin, sillä Muumimaailman perhepäivän kaltainen panostus haukkaa ison osan vuotuisesta budjetista.

Kustannusten ja muiden resurssien jakaminen tuo tuplasti lisää mahdollisuuksia.

Yhteisten tapahtumien ansiosta jäsenet tapaavat uusia kasvoja.

– Ilman yhteistä suurtapahtumaa tilalla olisi omia, pienen piirin tilaisuuksia. Yhteisten tapahtumien ansiosta jäsenet tapaavat uusia kasvoja ja me aluejohtokuntien jäsenetkin saamme vaihtaa ideoita ja laajentaa omia näkökulmiamme alueellisen toiminnan edistämiseksi, Salminen ja Laine tuumivat.

Säkylästä Muumimaailmaan matkanneelle Jenni Hulmille perhepäivä on tuttu tapahtuma. Tällä kertaa mukaan lähti Erin-tyttären lisäksi sylissä viihtyvä kummityttö Hilma Sauramo. “Aiempien kokemusten perusteella tiedän, että luvassa on hauska päivä koko perhe

Muumimaailman perhepäivän eteen on tehty töitä kulissien takana keväästä asti. Eri tehtävissä päivän aikana työskenteli yhteensä 17 prolaista, joista valtaosa on aluejohtokuntien jäseniä. Lippujen myynti tapahtui etukäteen, mutta portille on järjestettävä valvonta, ettei ulkopuolisia eksy alueelle. Muumiparkki oli koko päivän maksutta tapahtumaan osallistuvien käytössä. Ilmainen linja-auto kulkee pysäköintialueen ja Muumimaailman välillä. Omavastuulla on tapahtumassa oma tärkeä roolinsa, sillä sen avulla vältetään turhat saapumatta jättämiset.

– Eikä sovi unohtaa Muumimaailman omaa henkilökuntaa, jonka ansiosta päivän ohjelma soljui sujuvasti eteenpäin. Muumihahmot ilostuttivat lapsiperheitä niin teatteriesityksissä kuin Muumitalon ympäristössä, ravintolat olivat avoinna ja tunnelma iloinen ja leppoisa. Naantalin aurinkokin liittyi onneksi seuraamme, Salminen naurahtaa.

Muumilaakson hahmot hauskuuttivat perhepäivän osallistujia lukuisissa teatteriesityksissä pitkin päivää.

Työttömiä jäseniä ei unohdeta

Vuoden aikana Varsinais-Suomen ja Satakunnan aluejohtokunnat sekä alueen luottamusmiehet järjestävät yhdessä useita pienemmän mittakaavan tilaisuuksia. Mukaan mahtuu yhdistystapaamisia, seminaareja sekä kahdesti vuodessa järjestettävät koulutusristeilyt, joissa yhdistyvät hyöty ja hauskanpito. Mielenkiintoiset esiintyjät toimivat hyvänä houkuttimena – risteilylavoille ovat nousseet muun muassa Arman Alizad, Ville Haapasalo, Tom Pöysti sekä Madventures-kaksikko Riku ja Tunna.

– Lisäksi teemme kesäteatteriretkiä ja olemme viettäneet yhteistä perhepäivää monesti myös Zoolandiassa, alueiden rinkien ja yhdistysten omille jäsenilleen tarkoitettuja vuosittaisia tapahtumia unohtamatta, Salminen lisää.

Muumilaakson asukkaiden tapaaminen oli monelle lapselle päivän kohokohta.

Sekä Satakunnassa että Varsinais-Suomessa työttömille ja työttömyysuhan alla oleville jäsenille järjestetään joka vuosi omia tilaisuuksia esimerkiksi risteilyjä ja virkistyspäiviä.

– Teemme kaikkemme aktivoidaksemme työttömiä ja haluamme samalla muistuttaa, että meidän luoksemme saa aina tulla, oli tilanne mikä tahansa. Tärkeintä on saada työttömätkin unohtamaan huolensa hetkeksi ja lähtemään ovesta ulos, Laine puntaroi.

Luonto innostaa lähtemään liikkeelle

Lounais-Suomen lumoavista saaristomaisemista pääsevät nauttimaan kaikki Pron jäsenet. Liiton omistama kesäpaikka Kustavin Lootholmassa on prolaisten käytössä 40 prosentin alennuksella. Upeat, uudistetut sauna- ja majoitustilat sekä erikoinen jurttamajoitus houkuttelevat kotimaanlomaan, mikä näkyy myös Lootholman varaustilanteessa.

Luonto- ja hyvinvointiteemat ovat selvässä nosteessa.

Arvonnan pääpalkintona ollut loma Kustavin Lootholmassa houkutteli perhepäivään lähteneitä kertomaan mielipiteensä kiky-sopimuksesta.

– Varsinais-Suomi järjestää jäsenilleen joka syksy ruskaretken Leville. Matka on omakustanteinen mutta suosittu – lähtijöitä on linja-autollinen, joskus oli kaksikin. Myös keväällä Viroon järjestetty valtakunnallinen lintubongausretki varattiin heti täyteen, Salminen iloitsee.

Jäsenten innokas ja aktiivinen osallistuminen kannustaa jatkamaan tapahtumien järjestämistä. Tulevan vuoden budjettia ja ohjelmaa pohdiskellaan syksyisin suunnitteluseminaarissa, joka tavallisesti sekin toteutetaan yhdessä naapurimaakuntien kesken.

Perhepäivä on myös ensi vuonna aluejohtokuntien suurin satsaus, mutta kuten Muumimaailman iloa hersyvä tunnelma todistaa, tapahtuma on kaiken vaivan arvoinen.