Hyppää pääsisältöön

Kemian alan sekä kumi- ja lasikeraamisen teollisuuden työnseisaukset siirtyvät

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat
Työministeri siirsi kemian alan sekä kumi- ja lasikeraamisen teollisuuden työnseisauksia kahdella viikolla. Neuvottelut liittojen välillä jatkuvat tiheään tahtiin.

Kemian alan sekä kumi- ja lasikeraamisen teollisuuden työnseisaukset siirtyvät

Julkaistu 23.01.2020 klo 10:47
Uutiset

Pro Uutiset

Työministeri on päättänyt siirtää Ammattiliitto Pron kemian alan sekä kumi- ja lasikeraamisen teollisuuden lakkoja kahdella viikolla. Alojen työtaistelutoimenpiteet olisivat alkaneet maanantaina 27. tammikuuta ja päättyneet sunnuntaina 9. helmikuuta.

– Valtakunnansovittelijan mukaan siirrolla haetaan aikaa sovittelulle ja sovun löytämiselle. Siirretystä lakosta tiedotetaan tarkemmin ensi viikolla, kertoo sopimusalavastaava Taru Reinikainen Ammattiliitto Prosta.

Kemianteollisuus ry ja Pro ovat sopineet jatkavansa työehtosopimusneuvotteluita tänään. Neuvotteluita jatketaan tiheään tahtiin lähipäivinä.

Aloilla 13. tammikuuta alkanut ylityökielto ja vapaa-ajalla matkustamisen kielto ovat edelleen voimassa.

Mihin siirto perustuu?
Työriitojen sovittelusta annetun lain 8 § mahdollistaa työnseisauksen siirron enintään kahdella viikolla, jos työnseisaus kohdistuisi työalan laatuun ja laajuuteen nähden yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin tai vahingoittaisi huomattavasti yleistä etua. Lisäksi edellytetään, että sovittelu tarvitsee lisää aikaa.
Työriitojen sovittelusta annettu laki edellyttää päätöksen antamista tiedoksi vähintään kolme vuorokautta ennen aiotun työtaistelun alkamishetkeä.