Kemian ja kulutustavara-alojen työehtosopimusneuvottelut ovat katkenneet

Kuvassa on tyhjä neuvotteluhuone.
Kemian alalla neuvoteltiin tänään tiistaina 17.tammikuuta. Neuvotteluiden päätteeksi katkaistiin sekä kemian että kulutustavara-alojen neuvottelut.

Kemian ja kulutustavara-alojen työehtosopimusneuvottelut ovat katkenneet

Julkaistu 17.01.2023 klo 16:14

– Vaikka neuvottelut ovat edenneet hyvässä hengessä ja molemmin puolin on yhteinen tahtotila löytää ratkaisu, ei edellytyksiä neuvotteluiden jatkamiselle ollut, kemian sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo.

–  Näkemykset palkankorotusten suuruudesta ja palkankorotusmallista erosivat liikaa osapuolten välillä, toteaa puolestaan kulutustavara-alojen sopimusalavastaava Piia Säkkinen

– Hintojen nousu vaikuttaa kaikkiin toimihenkilöihin, ja palkankorotukset tulee sen vuoksi maksaa pääasiassa yleiskorotuksina. Riittävä yleiskorotus on käytännössä ainoa tapa taata toimihenkilöiden ostovoima, teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio linjaa.

Työehtosopimusten voimassaolo on päättynyt vuoden lopussa. Neuvotteluiden venymisestä huolimatta jäsenten työehdot eivät vaarannu työehtosopimuksen jälkivaikutuksen vuoksi.

Teollisuusliiton julistamat työtaistelutoimenpiteet

Teollisuusliitto on julistanut kemian perusteollisuuteen sekä muovituoteteollisuuteen ja kemian tuoteteollisuuteen ylityökiellon alkamaan ensi yönä ja nimettyihin kemianteollisuuden yrityksiin työnseisauksen aikavälille 1-3. helmikuuta.

Työtaisteluiden aikana toimihenkilöt pidättäytyvät omissa työtehtävissään.

Pron jäsenet, jotka työskentelevät ylityökiellon ja työnseisauksen alaisissa toimipaikoissa työntekijätehtävissä, ovat mukana ylityökiellossa ja työnseisauksessa.