Kotidatan työntekijät: ”Toteutamme teloperaattoreille teknisen tuen ja edustamme operaattoria operaattorin vaatteissa”

Teksti: "Me emme tule koskaan hyväksymään ihmisten riistoon perustuvaa liiketoimintaa, eikä kenenkään muunkaan pitäisi niin tehdä.""
Työskentelisitkö sinä työpaikalla, jossa ict-alan ammattilaiset joutuvat tekemään myös palkanlaskijan töitä saadakseen työstään heille kuuluvat korvaukset? Kotidatan työntekijät kertoivat kokemuksistaan nimettöminä, sillä he pelkäävät työnantajan vastatoimia.

Julkaistu 02.12.2020 klo 12:42
Blogit

Puhutaan asioista niin kuin ne ovat…

”Työntekijöitä loukkaa syvästi suoranainen valehtelu mediassa, ammattitaitomme ja tekemämme työn aliarviointi. Olemme tehneet töitä tuodaksemme totuuden julki. Työnantaja on ollut tietoinen laittomasta toiminnastaan, mutta suhtautuu asiaan välinpitämättömästi. Olemme vuosien ajan yrittäneet työnantajan kanssa hyvällä saada asioita kuntoon. Olemme myös pitkään (kulisseissa) yrittäneet kertoa epäkohdista Kaupan liitolle.”

”Työnantaja otti jokin aikaa sitten blogissaan esille korona-kortin, vaikka nämä ongelmat ovat olleet useita vuosia olemassa ja meitä on uhkailtu usein konkurssilla. Elämme vakavia aikoja ja on moraalitonta käyttää korona-korttia hyväksi. On raukkamaista syyttää Prota, vaikka itse työnantaja sortaa työntekijöitä ja työnantajan oma käytös on ollut uhkailevaa ja painostavaa. Viime aikoina jopa henkistä väkivaltaa.”

”Työntekijä saa olla rauhassa, hänet jopa unohdetaan, jos se ei maksa työnantajalle mitään. Jos työnantaja haluaa jossain asiassa saada tahtonsa läpi, niin se on loputonta painostusta, soittelua ja viestittelyä. Säännöt muuttuvat sitä mukaan, miten ne työnantajaa palvelevat. Me työntekijät pelästytään jo pelkästään Outlookin ääntä, kun jo pelkkä odotettavissa oleva viestittely lisää ahdistusta ja unettomuutta. ”

Luottamus on ansaittava…

”Työnantaja on epäsuorasti myöntänyt, ettei työehtoja ole noudatettu. Vasta lakkojen jälkeen nykyisiä työehtoja korjailtiin lailliseen suuntaan. Edelleenkään päivärahoja ei makseta työehtosopimuksen mukaan. Lailliseen palkkaukseen on vielä matkaa, vaikka toki parannustakin on tapahtunut viimeisen kuukauden aikana. Ilman lakkoja tätä ei olisi tapahtunut. ”

”Tuntuu, että Kaupan liitto räätälöi työehdot oman jäsenensä ehdoilla. Paikalliset sopimiset ja luottamusjärjestelmän ohittaminen eivät herätä työntekijöissä luottamusta. Olemme tarjonneet työnantajalle kompromissia, tulleet vastaan, mutta mikään ei kelpaa. Työnantaja on esittänyt suostuvansa sovitteluun vain näyttääkseen sovittelevalta. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että se haluaa jatkaa vanhalla mallilla ja päästä eroon kaikesta valvonnasta.”

Myynnistä ja muusta työn sisällöstä…

”Olemme nähneet työtuomioistuimelle annetut todisteet ja ne ovat hyvin harhaanjohtavia, eivätkä vastaa tekemäämme työtä. Kotidatalla on oma toimipiste Jyväskylässä, jossa ilmeisesti myydään laitteita. Työtuomioistuin on varmasti tehnyt päätöksen täysin asianmukaisesti, mutta Kotidatan ja Kaupan liiton harhaanjohtava, tekaistu todistusaineisto antaa tuomioistuimelle väärän kuvan, jonka vuoksi päätös ei ollut oikeudenmukainen. Prota tai meitä työntekijöitä ei kuultu ja olemme hyvin pettyneitä oikeusjärjestelmän hyväksikäyttöön. Työnkuvat ja kaikki epäkohdat toimitettiin Kaupan liitolle ennen lakkoja.”

”Noin 50 hengen sisäinen gallup (Oletko koskaan myynyt tietokonetta?) osoitti, ettei yksikään meistä ole voinut myydä laitteita. Operaattorin alihankkijana emme voi tehdä sitä, se on ehdottomasti kielletty työpisteillä. Meille on aina puhuttu siitä, kuinka olemme operaattorin alihankkijoita. Ja mitä muutakaan se voi olla, kun toteutamme operaattoreille teknisen tuen ja edustamme operaattoria operaattorin vaatteissa? Operaattorit ottavat prosentuaalisen osuuden tehdystä palvelusta.”

”Laitteista ja ohjelmistoista puhuminen saisi loppua. Se kuulostaa suoralta valehtelulta. En ole koskaan nähnyt laitteita enkä ohjelmistoja myytävänä. Työhakemuksessa tai työsopimuksessa ei ole koskaan ollut kirjausta laite- tai ohjelmistomyynnistä. Myymme vain ja ainoastaan palveluita. Johdon tulisi nähdä meidän työ sellaisena mitä se on, eikä yrittää vääristää työtämme sellaiseksi mitä se ei ole."

”Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän työntekijä joutuu tekemään pelkillä kilometrikorvauksilla työtä. Pääkaupunkiseudulla on mahdollista teoriassa päästä parempiin ansioihin. Kaupan työehtosopimus ei kuitenkaan tunne Kotidatan palkkoihin mielivaltaisesti laskemaa ns. urakkapalkkaa. Pohjapalkkaa ei lähituessa ole ollut. Lähituessa ei makseta edelleenkään lisiä tai päivärahoja ja pikakorvauksia, kuten kuuluisi. Työmme ei todellakaan ole erikoiskauppaa tai vähittäismyyntiä.”

Laitteiden varastointi kotona…

”Työtekijät joutuvat tahtomattaan ja korvauksetta varastoimaan operaattorin palvelu- ja vianrajauslaitteita. Laitteet ovat työsuorituksen avuksi, eikä niistä saa mitään provisioita. Nämä eivät ole Kotidatan omaisuutta, eikä niitä voi myydä. Vain pieni osa laitteista on myytäviä, eikä niistä todellisuudessa saa lisäansiota. Jos verkkokaapelista, joita menee enintään 1-2 kpl / kk, on saanut viimeisen kuukauden ajan 2 € provikkaa, niin ei se oikein kädenojennukselta tunnu. Ennen tätä pilottia ei saanut mitään, sai vain varastoida ilmaiseksi. Operaattori on myös lupaa kysymättä lähettänyt jopa asiakaspalautustarroilla meille näitä säilytykseen pienissä asunnoissamme. Oletuksena on, että työntekijät siistivät ja varastoivat palautetut pakkaukset kotonaan.”

Kotidatan työntekijät kertoivat kokemuksistaan nimettöminä, sillä he pelkäävät työnantajan vastatoimia. Näistä kokemuksista aineiston ovat koonneet Kotidatan työntekijät

Jenni Nieminen

Kalle Rantasuo