Hyppää pääsisältöön

Kun väkivalta saapuu kotitoimistoon

Nainen nostaa kätensä suojatakseen itseään
Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomessa iso ihmisoikeusongelma. Etätyön yleistyttyä kodista on tullut entistä useammalle myös työpaikka – valitettavasti osalle myös turvaton sellainen. Pro aloittaa yhteistyön Naisten Linjan kanssa.

Kun väkivalta saapuu kotitoimistoon

Julkaistu 25.11.2022 klo 08:00
Uutiset

Tänään perjantaina 25. marraskuuta vietetään kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Suomessa naiset kohtaavat lähisuhdeväkivaltaa EU-maista toiseksi eniten. Lähisuhdeväkivallalla tarkoitetaan kodissa tai ihmissuhteessa tapahtuvaa väkivaltaa. Fyysisen väkivallan lisäksi kyse voi olla myös esim. henkisestä, taloudellisesta, digitaalisesta tai seksuaalisesta vallankäytöstä.

Lähisuhteissa tapahtuva sukupuolittunut väkivalta ja häirintä on ihmisoikeusongelma, jolla voi olla monenlaisia heijastuksia myös työpaikalle. Se voi vaikuttaa esimerkiksi työntekijän sitoutumiseen työhönsä, työntekijän terveyteen, tuottavuuteen sekä palveluiden laatuun. Ammattiliitto Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtorannan mukaan etätöiden lisääntyessä myös kodista on tullut monelle työpaikka – tämä on tehnyt lähisuhdeväkivallan entistä enemmän myös työkysymykseksi.

– Työelämässä tulee nykyistä paremmin huomioida myös kotona tapahtuva väkivalta. Tämä tarkoittaa, että väkivaltaa kokenut työntekijä saa tukea ja hänet ohjataan tarvitsemansa avun piiriin esimerkiksi työterveyshuoltoon tai muuhun palveluun. Joskus tilanne voi vaatia myös sitä, että työtä muokataan turvallisemmaksi esimerkiksi työajan tai työtehtävien suhteen.

Työpaikka voi olla väkivaltaa kokevalle tärkeä turvasatama. Myös työn tuoma taloudellinen riippumattomuus saattaa mahdollistaa väkivaltaisesta suhteesta lähtemisen.

Pro aloittaa yhteistyön Naisten Linjan kanssa

Väkivallan aiheuttamat psyykkiset, fyysiset, sosiaaliset ja taloudelliset seuraukset yksilöille ja yhteisöille ovat huomattavia. Työyhteisöillä ja työterveyshuollolla on merkittävä rooli väkivallan tunnistamisessa, puheeksi ottamisessa ja ohjaamisessa avun piiriin.

– Nyt käynnistyvän yhteistyön tavoitteena on tarjota työkaluja väkivallan kokijoiden auttamiseksi työpaikoilla sekä tukea Naisten Linjan työtä väkivallasta toipuvien hyväksi, johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Naisten Linja on tarkoitettu kaikenikäisille väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille naisille ja tytöille, itsemäärittelyä kunnioittaen, sekä heidän läheisilleen. Kaikki yhteydenotot ovat luottamuksellisia. Arkisin puhelinnumerossa 0800 02400 autetaan kello 16–20. Tiistaisin ja torstaisin voit chatata kello 17–19.

Digitaaliseen väkivaltaan ja verkkohäirintään liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Turv@verkko-puhelimeen ja chattiin keskiviikkona ja torstaina kello 12–15.

Aktivismia väkivaltaa vastaan

Ammattiliitto Pro on mukana Palvelualojen kattojärjestön UNI Euroopan hankkeessa, jossa pyritään vähentämään väkivaltaa ja häirintää työelämässä. Tavoitteena on tehdä EU-tason ohjeistusta ja tiedotusta, järjestää palkansaajien ja työnantajien yhteisiä webinaareja ja pyöreän pöydän keskusteluja sekä koota hyviä käytäntöjä.

Palvelualojen maailmanliiton UNI Global Unionin 25.11. –10.12. 16 päivän kampanja väkivaltaa  vastaan keskittyy tänä vuonna asiakasväkivaltaan.

YK:n Oranssit päivät -kampanjaa vietetään 25.11.-10.12. naisiin kohdistuvan väkivallan pysäyttämiseksi.

Suomen kansallisen väkivaltaobservatorion Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan teemana on naisiin kohdistuva väkivalta ja asenteet.