Hyppää pääsisältöön

Kurjistamisen sijaan tarvitaan aidosti työllistymistä tukevia päätöksiä

Puheenjohtaja Jorma Malinen
KirjoittanutPro uutiset
Puheenjohtaja Jorma Malinen
Petteri Orpon hallitus tavoittelee 100 000 uutta työllistä, mutta toistaiseksi kyseiseen lukuun on ylletty vain pitkäaikaistyöttömien määrässä. Ammattiliitto Pro peräänkuuluttaa budjettiriihen alla hallitukselta kunnianhimoa ja asennemuutosta työllisyydenhoitoon.

Hallituksen kokoontuessa ensi viikolla budjettiriiheen työttömien kansalaisten arkeen ja toimeentuloon radikaalisti vaikuttavat edellisen budjettiriihen päätökset astuvat voimaan: ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehto pitenee vuoteen ja leikkuri irrottaa tuesta viidesosan jo 8 työttömyysviikon jälkeen. Lisäksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan ehtojen kiristäminen voi tiputtaa osa-aikaiset palkansaajat työmarkkinatuelle ja euroistaminen heikentää entisestään pienituloisten asemaa. Syyskuun alusta voimaan astuu myös kuluttajien ostovoimaa syövä arvonlisäveron korotus.

– Saksien heiluttelun ja työttömien syyllistämisen sijaan hallituksen tulisi suhtautua työttömyyden kysymyksiin vakavasti. Työllisyyden edistäminen vaatii hallitukselta asennemuutosta ja rakenteellista otetta. Työ on alettava nähdä oikeutena ja sen on näyttävä hallituksen puhetavassa ja päätöksissä, vaatii puheenjohtaja Jorma Malinen

Pro vaatii pitkäjänteisempää otetta työvoimapolitiikkaan, riittäviä resursseja työvoimapalveluihin sekä työllistymistä tukevien palvelujen laadun parantamista. Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ja heikossa työmarkkina-asemassa tarvitsevat työllistymisensä tueksi asiantuntevaa palvelua ja yksilöllisiä toimenpiteitä. Toistaiseksi hallitus on kunnostautunut lähinnä työllistymistä tukevien palvelujen ja työllistymisen porkkanoiden karsimisessa.

– Pelkästään työttömyysetuuden leikkaamisella ei saada yhtäkään työnantajaa rekrytoimaan työtöntä, jolla on osaamiseen tai työkykyyn liittyviä haasteita. Työmarkkinoille tarvitaan tasapainoa ja aitoja satsauksia työllistymisen edellytyksiin, Malinen painottaa.

Osana budjettiriihitavoitteitaan Pro esittää, että työnhakijan palveluprosessia virtaviivaistetaan, työnhakuvelvoitetta uudistetaan ja palkkatukea kehitetään työllistymistä paremmin tukevaksi. Henkilöperusteisen irtisanomisen ja määräaikaisen työsuhteen tarjoamisen helpottamisen valmistelu on puolestaan keskeytettävä.

Pron budjettiriihitavoitteisiin kokonaisuudessaan voi tutustua täällä.