Lausunto STM:n hallinnonalan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenjärjestelymahdollisuuksia selvittävän työryhmän toisesta vaiheesta

valoja ja varjoja
Lausunnossaan Pro korostaa, ettei sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien osalta tule tehdä erillisratkaisuja, vaan käynnistynyt muutosvaihtoehtojen määrittely on tehtävä hallitusti niin, että sen yhteydessä kuvataan huolellisesti myös eri hallinnonalojen/toimialojen muutostrendit ja niistä aiheutuvat muutospaineet virastorakenteeseen.

Pro toteaa, että työsuojeluviranomaisten tehtävien hoitaminen on ratkaistava osana valtion aluehallinnon kokonaistarkastelua. Tämä on välttämätöntä myös siksi, että työsuojelun tehtäväkenttä on vuosien kuluessa laajentunut ja monimuotoistunut ja kytkennät työelämän muutoksen aiheuttamien erilaisten negatiivisten lieveilmiöiden kitkemisessä vahvat (esim. harmaan talouden torjunta, ihmiskaupan vastainen työ jne.) muihin toimialoihin.

Lue koko lausunto >