Lindströmin kiky: Helatorstaista tuli kaikkien yhteinen koulutuspäivä

mikko kivinen lindströmin kiky-päivässä.
Lindström Oy:n pääkonttorin toimihenkilöt viettivät helatorstaina kiky-päivää koulutuksen merkeissä.

Lindströmin kiky: Helatorstaista tuli kaikkien yhteinen koulutuspäivä

Julkaistu 31.05.2017 klo 15:01
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen

Kilpailukykysopimuksen myötä osalla suomalaisista palkansaajista vuoden 2017 helatorstai oli arkipyhän sijaan tavallinen työpäivä.

Sipilän hallitushan ehdotti pakkolakipaketissaan syksyllä 2015, että helatorstaista tulisi palkaton vapaapäivä. Myöhemmin kilpailukykysopimuksessa kuitenkin sovittiin, että työpaikoilla neuvotellaan paikallisesti, miten työaika pitenee palkattomasti 24 tuntia vuonna 2017.

Muutoskoulutuksesta eväitä konfliktien purkuun

Tekstiilipalveluyritys Lindströmin pääkonttorissa järjestettiin helatorstaina kaikille toimihenkilöille yhteinen koulutuspäivä.

– Lindströmin pääkonttorissa työskentelee noin kolmesataa henkilöä, joista seitsemänkymmentä on  toimihenkilöitä. Osalla heistä esimerkiksi asiakaspalveluun liittyvät työtehtävät ovat sellaisia, etteivät he yleensä pysty irrottautumaan koulutuksiin. Nyt helatorstaina kenenkään ei tarvinnut jäädä päivystämään, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies Saija Atrava.

Aamupäivän osuudella tiimeillä oli omaa ennalta sovittua ohjelmaa. Työnantajan tarjoaman pizzalounaan jälkeen siirryttiin seuraamaan Kissconsulting Oy:n Hei me muututaan -työpaikkailoittelua.

Kouluttaja Jaana Tuomilan lisäksi estradille nousi näyttelijä Mikko Kivinen, joka demonstroi erilaisten ihmistyyppien reagointia muutostilanteisiin työpaikalla. Lindströmiläiset pohtivat yhdessä, miten muutosten keskellä toimitaan niin, että vältyttäisiin konflikteilta työyhteisössä. Esiin nousivat esimerkiksi erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen, viestinnän selkeys ja yhteisten tavoitteiden ymmärtäminen.

Kaikkien ääni kuuluviin kikyssä

Kiky-tunteja on helatorstain lisäksi Lindströmillä käytetty ruuhkahuippujen tasoittamiseen.

– Monilla kiky-tunnit ovat jo tehtyinä, Saija Atrava sanoo.

Viisi vuotta Lindströmin toimihenkilöiden luottamusmiehenä toiminut It-assistant Atrava kertoo, että kaikki pääsivät vaikuttamaan työajan pidennyksestä käytävien neuvottelujen tulokseen.

Ennen neuvottelujen alkua hän henkilöstö sai äänestää, miten he haluaisivat työnajan pidennyksen hoidettavan. Sitten mahdottomat vaihtoehdot rajattiin pois, ja jäljelle jääneiden ideoiden pohjalta tehtiin työntekijäpuolen esitys. Työnantaja teki siihen vastaesityksen, ja sitten taas äänestettiin.

– Luottamusmiehen kuuluu nimenomaan olla henkilöstön äänitorvi, Atrava korostaa.

Hänen mielestään yhteystyö työnantajan kanssa toimii tällä hetkellä oikein hyvin.

– Arvostan sitä, että kaikkia kiky-tunteja ei tarvinnut käyttää tavalliseen puurtamiseen, vaan teimme yhdessä jotakin, johon ei yleensä ole mahdollisuuksia, Saija Atrava kiittelee.