Hyppää pääsisältöön

Lomautus edessä – mitä tehdä?

lomautus edessä - mitä tehdä
Korona kurittaa: kymmenet tuhannet Pron jäsenet ovat parhaillaan yt-neuvottelujen piirissä. Jos lomautusilmoitus osuu kohdalle, kannattaa toimia heti.

Lomautus edessä – mitä tehdä?

Julkaistu 22.04.2020 klo 19:10
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Ammattiliitto Pron työttömyyskassa saa tietoa lomautetuista työntekijöistä kahdestakin suunnasta.

‒Te-palvelut ilmoittavat meille heti, kun siellä on tehty työvoimapoliittinen lausunto työttömästä työnhakijasta. Seuraamme myös Pron yhteistoimintaneuvottelutilastoja, jotka perustuvat luottamusmiesten ilmoittamiin tietoihin. Jälkimmäinen ei ole niin tarkka, sillä lomautusten toteutumisesta ei välttämättä ole tietoa, kassanjohtaja Mervi Ruokola kertoo.

Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yt-neuvotteluiden piirissä on ollut 28 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä maaliskuusta lähtien. Henkilömäärä perustuu 20. huhtikuuta mennessä ilmoitettuihin tietoihin.

Teollisuussektorilla neuvottelut ovat koskeneet tai koskevat 14 400 henkilöä, palvelusektorilla henkilömäärä on 9 400, julkisella sektorilla 2 900, ict- ja viestintäsektorilla 1 600 ja finanssipuolella 22. Ruokola muistuttaa, että luvut elävät koko ajan: muutoksia tapahtuu viikoittain.

Yt-neuvotteluiden piirissä on ollut 28 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä maaliskuusta lähtien.

Luvut ovat hurjia Pron 120 000 henkilön jäsenkunnassa.

Jäsenyys kannattaa

Työvoimapoliittisten lausuntojen määrä on kasvanut kohisten. Ruokolan mukaan ennen epidemia-aikaa lausuntoja tuli työttömyyskassaan noin 250‒300 parissa viikossa. Nyt viikkovauhdissa on ylitetty jo 1 500 lausunnon raja.

‒ Tahti kiihtyy, eikä sitä voi ennakoida. Uskoisin, että huhti-toukokuun vaihteessa päästään vielä isompiin sumiin.

Lomautus- tai irtisanomisuhka on varteenotettava syy olla liiton ja kassan jäsen. Ennen päivärahan saamista jäsenyyden on pitänyt kestää puoli vuotta. Koronasta johtuvat määräaikaiset lakimuutokset kuitenkin mahdollistavat, että jo 13 viikon työssäoloehto oikeuttaa ansioturvaan.

‒ Yli 90 prosenttia Pron jäsenistä kuuluu sekä liittoon että työttömyyskassaan. Suurin osa on ymmärtänyt, miten iso etu jäsenyys on.

Robotiikka nopeuttaa käsittelyä

Kassa on valmiina ottamaan vastaan hakemuksia, joiden toivotaan saapuvan sähköisesti. Se nopeuttaa, helpottaa ja selkiyttää asiointia. Työttömyyskassa Prossa on oltu myös proaktiivisia: jo ennen epidemiaa hankitun robotin Pro otti ensimmäisenä työttömyyskassana Suomessa käyttöön ennen pääsiäistä.

‒ Sekin nopeuttaa hakemusten käsittelyä. Muutoinkin meillä on tavoitteena, että jono pysyy mahdollisimman lyhyenä eikä päivärahoja tarvitsisi kauan odotella. Vielä ei ole ollut ruuhkaa, mutta jatkosta on vaikea sanoa mitään. Parhaamme yritämme, vakuuttaa Ruokola.

Toimi näin, jos lomautus osuu kohdalle:

1. Olipa työttömyyden muoto mikä tahansa, ilmoittaudu työnhakijaksi ensimmäisenä työttömyyspäivänä te-toimistoon, www.te-palvelut.fi.

2. Hae päivärahaa sähköisesti Pron työttömyyskassasta, ekassa.proliitto.fi. Sähköinen asiointi on nopeinta. Verkossa on myös ohjeet, joiden mukaan on helppo toimia, ja linkit lomakkeisiin. Jos tarvitset apua, katso video tai soita.

• Lomautettujen kysymyksiin vastataan arkisin Pron lomautuslinjalla klo 9‒12, p. 09 17273 420.

• Muihin työttömyysturva-asioihin saat apua arkisin klo 9‒12, p. 09 17273 444.

3. Päivärahaa ei voi hakea etukäteen. Kun kaksi lomautusviikkoa on kulunut, täytä hakemus näiltä viikoilta ja lähetä se kassaan.

4. Lähetä hakemuksen mukana työnantajalta saamasi lomautusilmoitus, sähköposti-ilmoituskin riittää. Jos sinulla on sosiaalietuuksia, joistakin tarvitaan päätös – asia selviää hakemuslomakkeesta. Sivutoimisesta yritystoiminnasta tarvitaan verotuspäätös.

5. Työttömyyskassa saa verotiedot suoraan verottajalta. Ennakonpidätys tehdään tämän tiedon mukaan ja se on vähintään 25 %. Voit myös tilata etuutta varten muutosverokortin verottajalta suoraan Pron työttömyyskassaan, tällöin veroprosentti voi olla pienempikin.

6. Lähetä seuraava hakemus, kun on kulunut neljä kalenteriviikkoa.

7. Perinteistä viiden päivän omavastuuaikaa ei ole lomautuksen osuessa ajankohtaan 16.3.‒31.12.2020.

8. Päiväraha lasketaan lomautusta edeltävien 26 viikon tulojen perusteella tai nyt koronan takia poikkeuksellisesti 13 viikolta. Esimerkiksi jos kuukausipalkka on 2 000 e, päiväraha on 1 261 e. Jos palkka on 2 500 e/kk tai 3 000 e/kk, päivärahaa saa 1 476 e/kk tai 1 692 e/kk. Ansiosidonnainen päiväraha on suurempi kuin Kelan työmarkkinatuki tai peruspäiväraha.

9. Kassan verkkosivuilla www.prokassa.fi voit seurata hakemuksesi käsittelytilannetta.

10. Lomautuksen aikana voit tehdä töitä, mutta palkkatulot vaikuttavat päivärahaan, jota maksetaan soviteltuna. Ilman vaikutuksia voit tienata 300 e/kk.