Metsä Group rakentaa biotuotetehtaan Kemiin – ennätysinvestointi

Tukkipino ruotsalaisessa metsässä, mäntyjä. Taustalla metsäkone.
– Tässä ajassa on tärkeää investoida Suomeen ja luoda tulevaisuutta talouteen. Metsä Group osoittaa sen nyt teoillaan, puheenjohtaja Malinen Ammattiliitto Prosta sanoo.

Metsä Group rakentaa biotuotetehtaan Kemiin – ennätysinvestointi

Julkaistu 11.02.2021 klo 16:42
Kirjoittanut
Pro Uutiset
Kuvaaja Shutterstock

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on päättänyt rakentaa uuden biotuotetehtaan Kemiin. Investoinnin arvo on 1,6 miljardia euroa. Investointi on Suomen metsäteollisuushistorian kaikkien aikojen suurin investointi kotimaahan.

– Suomeen on hyvä investoida. Täällä on vastuullisen metsäteollisuuden edellyttämät olosuhteet. Maa on poliittisesti ja sosiaalisesti vakaa ja täällä on vakaat ja kehittyvät työmarkkinat, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

– Metsäteollisuudella on tässä myös mahdollisuus osoittaa paikallisen sopimisen toimivuus. Tavoitteenamme on neuvotella hyvässä yhteistyössä Metsä Groupin kanssa yrityskohtainen sopimus, puheenjohtaja Malinen kertoo.

Yrityskohtainen sopimus on vastuullisuutta tuloksentekijöistä

Uusi biotuotetehdas turvaa Kemin nykyisen sellutehtaan 250 työpaikkaa tuleviksi vuosikymmeniksi. Kaikkiaan Metsä Groupin Kemin tehdasalueella työskentelee noin 500 henkilöä.

Työllisyystilanteen paraneminen kotimaassa ilahduttaa Pron sopimusalavastaava Jari Uschanovia.

– Hieno uutinen Metsä Groupilta. Viime aikoina metsäteollisuuden työmarkkinauutiset ovat olleet hyvin negatiivisia ja esimerkiksi UPM on investoinut Etelä-Amerikkaan, hän toteaa.

– UPM:stä poiketen Metsä Group on ilmaissut halunsa neuvotella myös toimihenkilöiden työehdoista yrityskohtaisesti, mikä osoittaa vastuullisuutta tuloksentekijöistä, toteaa sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Biotuotetehtaan rakennusvaihe kestää noin kaksi ja puoli vuotta, ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2023 lopulla.

Kemin biotuotetehtaan lisäksi Metsä Group rakentaa parhaillaan Raumalle maailman moderneinta sahaa.

Kemin biotuotetehdas lisää Suomen vuotuista vientiä noin puolella miljardilla eurolla, ja vuotuinen positiivinen tulovaikutus Suomeen puuraaka-aineen arvon ja suomalaisen työn oston kautta on myös noin puoli miljardia euroa.