Mikä ihmeen 6+6+6?

– Malli parantaa äitien työmarkkina-asemaa ja isien kotimarkkina-asemaa, toteaa lakimies ja tasa-arvoasiantuntija Jaana Asikainen Ammattiliitto Prosta.

Mikä ihmeen 6+6+6?

Julkaistu 08.03.2016 klo 14:53

Pro Uutiset

Miltä kuulostaisi, jos perhevapaat jaettaisiin 6+6+6-mallin mukaan? Vanhempainvapaa pitenisi 18 kuukauden pituiseksi ja yhden kuuden kuukauden jakson käyttäisi äiti, yhden isä ja yhden jakson vanhemmat voisivat jakaa keskenään kuten haluavat.

Tämä on ollut palkansaajajärjestöjen pitkäaikainen tavoite, jota ehdottivat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijat Minna Salmi ja Johanna Lammi-Taskula vuonna 2010.

Nykyisin vain muutama prosenttia isistä pitää pidemmän kuin 18 päivän isyysvapaan. Jos sama tahti jatkuu, vanhempainvapaat jaetaan tasapuolisesti noin 200 vuoden kuluttua.

Mitä tarkoittaa?

6+6+6 -mallissa vanhempainvapaa pitenee 18 kuukauteen eli siihen asti, kun lapsi on 1,5-vuotias. Vapaakausia voi pitää vähintään kahden kuukauden jaksoissa siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta.

Perheet todennäköisesti toteuttaisivat 6+6+6 -mallia eri tavoin. Nykyiseen verrattuna tilanne ei olisi huonompi missään vaihtoehdossa.

Esimerkiksi äiti ja isä voivat jakaa vapaan tasan eli molemmat ovat vapaalla 9 kuukautta. Äidin vapaan kesto on koko lailla sama kuin jos äiti pitää nykyjärjestelmässä koko vanhempainvapaan, ja pidempi kuin nykyisin vanhempainvapaata jakavissa perheissä. Isän vapaa on 7,5 kuukautta pidempi kuin nykyinen isäkuukausi ja selvästi pidempi kuin nykyinen tasan jaettu vanhempainvapaa.

Toinen vaihtoehto voisi olla, että äiti pitää sekä oman jaksonsa että jaettavan jakson ja isä oman jaksonsa tai osan siitä. Äidin vapaa on 3 ja isän 4 kuukautta pidempi kuin nykyisin.

Yksinhuoltaja voi pitää koko 18 kuukauden vapaan.

Mitä maksaa?

Tutkijat arvioivat, että vanhempainvapaan uudistaminen 6+6+6 -mallin pohjalta nostaisi alustavien laskelmien mukaan vanhempainvapaista aiheutuvia kustannuksia vuoden 2010 tasosta noin 1,5-kertaisiksi. Luku toteutuu, jos suomalaisisät käyttävät vapaata yhtä aktiivisesti kuin muissa pohjoismaissa (noin 30 prosenttia vanhempainrahapäivistä) ja vanhempainpäivärahan korvaustaso

nostetaan nykyisestä 70–75 prosentista 80 prosenttiin ansiotuloista.

Miksi oma vapaa isille?

Isien kiintiöitä on vastustettu sillä perusteella, että ”perheiden tulee saada vapaasti valita” kuka vapaita käyttää. Perhe ei kuitenkaan ole yksi toimija, vaan siellä on useampia osapuolia. Käytännössä ”vapaa valinta” on sidoksissa sukupuolten välisen työnjaon historiaan. Monissa perheissä vapaa on ikään kuin itsestään selvästi äidin vapaa.

Kiintiöillä yhteiskunta antaa tukensa sille, että vanhemmuus on sekä äitien että isien asia. Lakisääteisten kiintiöiden tukemana miehen olisi nykyistä helpompi ottaa vapaalle jääminen puheeksi työpaikallaan.

Työpaikoilla alkaisi näkyä, että myös miehet ovat vanhempia ja naisten syrjintä perhevastuun kantamisesta vähenisi.