Minkälaiset ovat indonesialaiset työeväät?

ProTV:n Työeväät-sarjassa indonesialaisen metalliliiton varapuheenjohtaja Nani kertoo, kuinka valmistuu hänen lempiaamiaisensa nuudeli-kanakeitto.

Minkälaiset ovat indonesialaiset työeväät?

Julkaistu 05.03.2019 klo 08:00

ProTV

ProTV:n Työeväät-sarjassa tutustutaan indonesialaiseen keittiöön. Metalliliiton varapuheenjohtaja Nani esittelee lempiaamupalansa eli kanakeiton.

– Pidän kanakeitosta, koska sen koostumus ja maku sopivat aamupalaksi.

Näillä ohjeilla syntyy indonesialainen nuudeli-kanakeitto eli soto ayam. Videolla Nani kertoo myös, miksi lähti mukaan liiton toimintaan.

Kanakeiton raaka-aineet

Sellerinlehti
Tomaatti

Valmistusohje

1. Pilko salottisipuli, valkosipuli, inkivääri, kurkuma ja galangal-juuri. Hienonna ne sekä hasselpähkinä, kuminan siemenet ja jauhettu korianteri survimella morttelissa kunnes muodostuu karkea tahna. Kuumenna öljy kattilassa ja kypsennä tahna sekoittaen viitisen minuuttia. Lisää tarvittaessa vähän vettä ja keitä kokoon.

2. Kiehauta litra vettä kattilassa ja lisää maustetahna ja kana. Sekoita ja lisää sitruunaruoho ja laakerin- ja sitruunanlehdet sekä maun mukaan suolaa ja ruskeaa sokeria. Anna kiehua puolisen tuntia kunnes kana on kypsää.

3. Keitä riisinuudeli ja anna jäähtyä.

4. Laita kulhon pohjalle riisinuudelia ja ituja sekä kanaa ja kanalientä. Ripottele päälle paistettuja peruna- ja valkosipulihiutaleita, pilkottua ruohosipulia ja sellerinlehteä sekä tomaattisiivuja.