Hyppää pääsisältöön

Mitä ovat media-alan haasteet ja alan keskeiset koulutustarpeet?

Noora Alanne ja Antti Hakala videolla
Mitä ovat media-alan haasteet globaaleja mediajättejä vastaan ja mitkä ovat alan keskeiset koulutustarpeet muuttuvassa maailmassa? Johtaja Antti Hakala haastattelee Medialiiton uuden kasvun johtaja Noora Alannetta. Ammattiliitto Pron haastattelusarjassa Pron asiantuntijat haastattelevat oman alansa kiinnostavia vieraita.

Mitä ovat media-alan haasteet ja alan keskeiset koulutustarpeet?

Julkaistu 22.10.2021 klo 08:28
ProTV

Noora Alanteen mielestä oleellista globaaleja mediajättejä vastaan - pienen Suomen yhtiöiden - kilpailussa on komission lainsäädäntöehdotuksien eteenpäin vieminen.

- Teknologiajätit ovat aika hyvin määritelleet, miten teknologista kehitystä tehdään. Media-ala on ollut ensimmäisiä toimialoja, joka on kokeillut esimerkiksi sisältöjen ja koko liiketoiminnan viemistä verkkoon. On kokeiltu ilman maksumuureja ja käytetty aika paljon hyödyksi sitä teknologiaa, mitä ns. kilpailijat eli teknologiayritykset tarjoavat. Edelleen ollaan melko riippuvaisia teknologisesta kehityksestä. Olennaista on löytää omia ratkaisuja silloin kun se on mahdollista. Vaatii todella paljon resursseja, joita ei Suomessa oikeastaan yhdelläkään yrityksellä ole, joten yhteistyö on tosi tärkeää.

Alanne on myös työmarkkinaosapuolten yhteisen MediaTyö2030-hankkeen projektipäällikkö.

- Hankkeessa on kaksi ulottuvuutta. Toisaalta pyritään pitkäjänteiseen yhteistyöhön oppilaitosten kanssa, jossa sekä yritykset että oppilaitoksen kertovat tarpeista ja haasteista ja miettivät yhteisiä ratkaisuja. Miten koulutus vastaisi paremmin alan nykytilan, mutta erityisesti tulevaisuuden tarpeisiin. Toinen ulottuvuus on, että pyritään nyt nopeasti ratkaisemaan yritysten tämän hetken osaamisen ja oppimisen kehitystarpeita.

- Alan keskeisiä osaamistarpeita ovat ruohonjuuritason liiketoimintaosaaminen. Toisaalta palvelumuotoilu ja ylipäätään erilaiset teknologiat, joita tarvitaan tiettyjen sisältöjen tuottamisessa ja jakamisessa. Iso haaste tällä hetkellä on, että täydennyskoulutusta on melko vähän. Jos ja kun löytyy jotain mielenkiintoista koulutussisältöä, niin ne ovat tutkintoratkaisuja, jotka vaatisivat aika paljon enemmän opiskelua, kun mitä työssäkäyvä pystyy ottamaan aikatauluihinsa. Toivotaan, että tässä hankkeessa luotaisiin isompi konsepti ja malli, jota moni pystyisi hyödyntämään, jolloin myös säästettäisiin resursseja.

MediaTyö2030 – media-alan tulevaisuuden osaamistarpeet ja jatkuva oppiminen on Medialiiton sekä alan palkansaajajärjestöjen Ammattiliitto Pron, Suomen Journalistiliiton ja Teollisuusliiton yhteinen kehittämishanke.