Tunnista kiire
Lähtökohdat kiireen hallitsemiseksi ovat erinomaiset, kun havaitsee itse olevansa kiireen tunteen vallassa. Silloin kannattaa heti pysähtyä ja miettiä, mitä itse asiassa onkaan tekemässä ja sujuuko se kaikkien ohjeiden mukaisesti. Onko kyseessä varmasti se fiksuin asia, mihin aikaansa käyttää?
Kiireessä kannattaa myös pohtia, mitkä kaikki asiat ovat välttämättömiä tehdä juuri sillä hetkellä. Voisiko jotain lykätä rauhallisempaan hetkeen tai delegoida jollekin muulle? Olennaista olisi valmistautua kiireiseen aikaan jo etukäteen. Kun prosessit on mietitty jo ennalta kuntoon, voi kiireessä huikata työkaverin avuksi ilman, että häntä tarvitsee enää perehdyttää tehtäviin. Kiireisenä aikana ei välttämättä myöskään ehditä tehdä kaikkia työtehtäviä. On organisaation johdon tehtävä priorisoida työt ja kertoa, mitä kiireessä voidaan jättää tekemättä.
Hyödynnä kalenteria
Kiireen tunne tulee osittain myös tekemättömistä töistä, jotka vaatisivat keskeytyksetöntä työaikaa. Sellaisille kannattaa varata tekoaikaa omasta kalenterista. Vaikka tehtävä olisi edelleen tekemättä, helpottaa kiireen tunnetta jo se, että sille on aika varattuna.
Pohdi myös omaa vuorokausirytmiäsi. Oletko enemmän aamu- vai iltapäiväihminen? Jos olet tehokkaimmillasi ennen lounasta, buukkaa aikaa tärkeälle työtehtävälle juuri siihen. Jo puolikin tuntia keskeytyksetöntä aikaa vie asiaa eteenpäin.
Kuinka käytät kiire-sanaa?
Oletko työyhteisössä se, joka eniten hokee kiirettä? Onko sinulla kiire silloinkin, kun kenelläkään muulla ei ole? Jos huomaat olevasi se henkilö, joka kylvää kiireen tunnetta organisaatioon, kannattaa miettiä, miten sitä voisi vähentää.
Kiinnitä huomiota myös pakko-sanan käyttöön. Jos koko ajan on kiire ja pakko, kannattaa kurkistaa sanojen taakse. Kiireellä tarkoitetaan usein sitä, että oma laatustandardi, jolla haluaisi työtehtävän hoitaa, edellyttäisi enemmän aikaa kuin tehtävään on varattu. Siitä pitäisi uskaltaa puhua esihenkilön kanssa, eikä vain hokea kauheaa kiirettä.
Pidä kiinni tauoista
Kiireessä pitäisi ehdottomasti pitää kiinni tauoista, vaikka se tuntuisi oudolta. Mielemme toimii siten, että saatamme tauolla hoksata sujuvamman tai paremman tavan työtehtävän tekemiseen. Lisäksi keskittymis- ja priorisointikykymme on yleensä tauon jälkeen parempi.
Tauot ovat tärkeitä myös työkavereita ja työn kohteita, kuten asiakkaita, potilaita tai oppilaita ajatellen. Taukojen ansiosta pystymme tekemään työmme laadukkaammin.
Äänimaisema kohdilleen
Kiireen tunne voi tulla myös ääniympäristöstä, sillä käytämme kuuloaistia taustatunnelman aistimiseen. Jos kuulemme linnunlaulua tai mukavaa musiikkia, aistimme ettei ole kiire, vaan meininki on kohdillaan ja hyviä asioita tapahtuu. Jos taas korviimme kantautuu hermostunutta keskustelua, puhelimen pirinää ja laitteiden hälytysääniä, voi pelkästään äänimaisema aikaansaada kiireen tunnetta.
Esimerkiksi asiakastiloissa soiva musiikki vaikuttaa huomattavasti tunnelmaan. Kun fiilis on positiivinen ja tunnelma hyvä, voi iso asiakasmäärä antaa energiaa, eikä tilanne tunnu kielteisellä tavalla kiireiseltä.
Nämä vinkit kiireen tunteen hallitsemiseksi kertoi aivotutkija Minna Huotilainen.