Näin puhut palkasta

Kuva: Shutterstock
Pankin tiliote muistuttaa siitä kerran kuussa. Onko se liian pieni? Onko muilla isompi? Ennen kuin sovit ajan palkkaneuvotteluun, kannattaa tutkia, mikä oma palkka on ja mistä se koostuu.

Näin puhut palkasta

Julkaistu 14.02.2017 klo 06:40

Pro Uutiset

Pro on tehnyt palkkaoppaan avuksi asiantuntijalle, joka haluaa tietää, mistä palkka koostuu ja miten itse voi vaikuttaa ansiokehitykseensä.

– Jos ei ole palkkaan tyytyväinen, oppaasta saa tietoa ja vinkkejä, mistä lähteä liikkeelle, kertoo oppaan tekijä, lakimies Pia Ahonen. Hän työskentelee kehityspäällikkönä Ammattiliitto Prossa.

Hiljaisuus on este

Ahosen mielestä suurin palkkoihin liittyvä ongelma on vaikeneminen. Palkoista ei puhuta.

– Siitä on näyttöä, että mitä enemmän palkoista puhutaan, sitä enemmän on tarttumapintaa, jonka avulla palkkoja ja niiden oikeudenmukaisuutta voi parantaa, Ahonen toteaa.

Pron tutkimusten mukaan harva asiantuntija keskustelee palkastaan esimiehensä kanssa edes vuosittain. Satama-ja ahtausalan prolaisista vain joka neljäs oli keskustellut palkasta esimiehensä kanssa vuonna 2016. Poikkeuksen tekee rahoitusalan Danske Bank, jossa 60 prosenttia prolaisista oli puhunut palkitsemisesta esimiehen kanssa viime vuonna.

– Keskustelu esimiehen kanssa ei takaa, että palkka olisi muuttunut, huomauttaa tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Oma aktiivisuus kannattaa

Arjessa palkoista ei aina jakseta tai osata ottaa selvää.  Osa asiantuntijoista odottaa, että liitto hoitaa palkankorotusten neuvottelemisen. Tällä hetkellä kilpailukykysopimus (kiky) on kuitenkin voimassa ja liittokorotukset jäässä vuonna 2017.

– Omiin ansioihin voi vaikuttaa työpaikkakohtaisella tai henkilökohtaisella neuvottelulla, kannustaa Pia Ahonen.

Onko työssä tapahtunut muutoksia ilman, että palkasta on lainkaan keskusteltu? Palkitaanko onnistumisista tai maksetaanko oman toimenkuvaan päälle tulevista töistä? Esimiehen on helpompi sanoa kyllä, kun palkkapyyntö on perusteltu kunnolla ja asioista on otettu selvää. Silloin uskaltaa esittää itselleen parempaa palkkaa ja saa varmuutta neuvotteluun.

Ammattiliitto Pro neuvottelee lähes 60 työehtosopimusta ja kaikkien työehtosopimusten palkkarakenteessa toistuvat samat elementit. Palkkaoppaassa rakennetta avataan.

Mistä saan tietää, mitä tehtävistäni tällä alalla maksetaan? Alakohtaista tietoa palkoista saa Pron työmarkkinatutkimuksista. Pro on kerännyt tietoa palkoista systemaattisesti vuodesta 2008 alkaen ja tuloksia kerrotaan Pron tutkimussivustolla. Yleisesti yksityissektorin palkoista kertoo myös Tilastokeskus.

Vinkkejä, miten opasta voi hyödyntää?

Luottamusmiehelle opas on työkalu palkkaedunvalvontaan. Sen kautta voi peilata oman yrityksen palkkapolitiikkaa. Onko meillä tulospalkkausjärjestelmää, entä voisiko meillä olla? Oppaasta on linkkejä tutkimussivustoon ja Proplussaan, jota kautta saa tietoa vaikkapa siitä, monellako oman alan työpaikalla on käytössä tulospalkkausjärjestelmä.

Jos luottamusmies pitää jäsentilaisuutta työpaikalla, sinne voi tehdä palkka-aiheisen ryhmätehtävän ja alustuksen oppaan ohjeilla. Luottamusmies voi myös pyytää Ammattiliitto Pron asiamiestä työpaikalle alustamaan keskustelua aiheesta.

Pron asiamiehetkin voivat käyttää opasta koulutusaineistona. Sieltä voi tilanteen mukaan poimia yksittäisiä tehtäviä koulutukseen tai antaa vinkkejä palkkaneuvotteluun.