Neste rakentaa uusiutuvien jalostamon Rotterdamiin

Kuva: Shutterstock
- Ikävää, mutta ymmärrettävää, että Neste investoi Hollantiin logistisista syistä. Myönteistä, että yhtiö investoi myös Suomeen, jossa sijaitsee yhtiön tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokeskus, sanoo puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Neste rakentaa uusiutuvien jalostamon Rotterdamiin

Julkaistu 15.03.2021 klo 10:35
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Polttoaineyhtiö Neste valitsee Rotterdamin mahdollisen seuraavan maailmanlaajuisen uusiutuvien tuotteiden jalostamon sijaintipaikaksi.

Logistiikkakustannukset, paikkakohtaiset rakennuskustannukset sekä vähähiilisen vedyn saatavuus vaikuttavat eniten Suomen ja Hollannin väliseen kustannuseroon, yhtiö kertoi tiedotteessaan.

Rotterdam on lähellä kansainvälisen liikenteen risteyskohtia. Se sijaitsee uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvien polymeerien ja kemikaalien uusien markkinoiden läheisyydessä.  Rotterdam hyötyy myös raaka-ainelähteiden läheisyydestä.

– Myönteistä on, että Neste investoi merkittävästi myös Suomeen Porvoon Kilpilahteen, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta.

Neste tiedottaa investoivansa tulevaisuuden teknologioihin ja raaka-aineisiin, sillä yhtiö on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä. Suomessa sijaitsee yhtiön tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokeskus myös tulevaisuudessa.