Neste sulkee Naantalin jalostamon – yritys lopettaa 370 työpaikkaa

Nesteen Naantalin jalostamo. Kuva: Neste Oyj
Nesteen jalostamo ajetaan alas maaliskuuhun 2021 mennessä. 70 toimihenkilöä menettää työnsä. Työpaikkoja katoaa Naantalista 230 ja Porvoossa 140.

Neste sulkee Naantalin jalostamon – yritys lopettaa 370 työpaikkaa

Julkaistu 30.11.2020 klo 09:41

Pro Uutiset/luottamusmiehen kommentit lisätty klo 11.50

Öljynjalostaja Neste ilmoitti lopettavansa jalostustoimintansa Naantalissa maaliskuuhun 2021 mennessä.

Yhtiön päätösten seurauksena Neste lopettaa noin 370 työtehtävää, joista 70 on toimihenkilöiden töitä.  Aiemmin yhtiö arvioi järjestelyn johtavan 470 työtehtävän vähenemiseen, mukaan lukien mahdolliset ulkoistukset. Neste aikoo ajaa alas Naantalin jalostustoiminnot hyvin nopeasti, maaliskuuhun 2021 mennessä. Irtisanomiset koskevat jalostustoimintaa, laadunvalvontalaboratoriota ja tukitoimintoja.

Terminaali- ja satamatoiminta jatkuu Naantalissa. Kunnossapito jatkaa edelleen Nesteen omana toimintana, sitä ei ulkoistettu.

– Kunnossapito säilyi Nesteen omana toimintana henkilöstön edustajien ehdotusten ansiosta, toteaa kemian sopimusalavastaava Taru Reinikainen Ammattiliitto Prosta.

Lopetettavista työtehtävistä 60 koskee määräaikaisia työntekijöitä.

– Se on kova paikka, sillä uuden työn löytäminen ei ole pandemia-aikaan helppoa kenellekään, eivätkä mahdolliset tukitoimet koske määräaikaisia, sanoo Reinikainen.

"Hyvä työyhteisö hajoaa"

Toimihenkilöiden luottamusmiestä harmittaa.

- Porukka on vuosia painanut itseään säästämättä ja hyvällä asenteella, kaikki häiriötilanteet ja muut on yhdessä selvitty. Hyvä työyhteisö hajoaa, sanoo Marko Mathlin, toimihenkilöiden luottamusmies ja konetyönjohtaja Naantalin jalostamolla.

Vaikka jalostamon sulkemista on käsitelty yt-neuvottelujen alusta asti, nyt jalostamon lakkautus vasta varmistui.

-Neuvotteluissa tuli myös onnistumisia, kun yksi suunnitelluista ulkoistuksista saatiin torjuttua.

Neste tarjoaa henkilöstölleen uudelleensijoitusvelvoitteen mukaisesti uusia työtehtäviä, joihin tarjotaan koulutusta.

- Muutama on jo onnistunut löytämään uuden työpaikan, mutta varmasti moni tarvitsee koulutusta tai tukea uudelleentyöllistymistä varten, luottamusmies kertoo.

Irtisanottaville Neste tarjoaa eläkejärjestelyjä ja tukipaketteja, joihin sisältyy starttiraha tukemaan koulutusta tai yrittäjyyttä. Lisäksi yritys toteuttaa muutosturvaohjelmaa, johon sisältyy erilaisia uudelleen työllistymistä tukevia toimia.

Paikkakunnan vaihtoa tuetaan muuttoavustuksella.

- Mahdollisuus hakea töitä Porvoosta kiinnostaa, mutta kaikille se ei siellä töitä ole, eikä kaikille ole mahdollista muuttaa toiseen kaupunkiin, Mathlin huomauttaa.

Henkilöstökulujen osuus 2,5 prosenttia kokonaiskustannuksista

Yhtiö kertoi harkitsevansa Suomen vanhimman öljynjalostamon Naantalin jalostustoimintojen lakkauttamista syyskuussa 2020, kun yt-neuvottelut alkoivat. Yhtiön tarkoitus oli lopettaa Naantalin-öljynjalostamo ja muuttaa toimintamallia Porvoon-jalostamolla. Samalla kuitenkin oli tarkoitus vähentää omaa henkilökuntaa.

Yhtiö tavoittelee järjestelyillä noin 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä kiinteissä kustannuksissa. Henkilöstökulujen osuus Nesteen liiketoiminnan kokonaiskustannuksista tosin on vain 2,5 prosenttia.

Yhtiö tiedottaa jatkossa kehittävänsä Porvoon jalostamoa kohti uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden prosessointia.

Neste on keskittynyt viime vuosina yhä enemmän uusiutuviin öljytuotteisiin, joiden ansiosta yhtiö on parantanut merkittävästi kannattavuuttaan. Samalla kuitenkin yhtiön perinteisten öljytuotteiden kysyntä on ollut laskussa.

Neste työllistää Suomessa yhteensä noin 4 000 henkilöä ja globaalisti 5 000 henkilöä.

Aiemmin aiheesta:

20.11.2020 "Työnantaja hukkasi mahdollisuuden kehittämiseen"

29.9.2020 Naantalin jalostamon tulevaisuus - muutakin kuin lakkautus, ehdottavat henkilöstöryhmät