Neuvonta-alalle kaksivuotinen sopimus

neuvottelu - sopimus
Neuvonta-alan uusi runkosopimus on syntynyt. Se on voimassa 1.2.2022 - 31.1.2024. Sopimusta sovelletaan noin 1000 henkilöön.

Neuvonta-alalle kaksivuotinen sopimus

Julkaistu 15.02.2022 klo 14:00

Maaseudun neuvonta-alalle on syntynyt uusi runkosopimus.  Se  on voimassa 1.2.2022 - 31.1.2024. Vuoden 2023 palkkaratkaisusta sovitaan 15.11.2022 mennessä. Jos sopuun ei päästä, voidaan sopimus irtisanoa päättymään 31.1.2023.

Palkankorotuksista sovitaan paikallisesti luottamusmiehen kanssa 31.3.2022 mennessä. Jos sopua ei synny, korotetaan palkkoja 1.5.2022 1.5% yleiskorotuksella sekä 0,4% työnantajan määräämällä tavalla. Korotus lasketaan tammikuun 2022 palkkasummasta. Taulukkopalkkoja korotetaan 1,5% ja henkilöstön edustajien korvauksia korotetaan 1,9% 1.5.2022 alkaen.

Neuvonta-alan runkosopimus neuvotellaan Palvelualojen työnantajat PALTAn kanssa. Työntekijöitä ja toimihenkilöitä edustavat Ammattiliitto Pro, Agronomiliitto, Ammattiliitto JYTY ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Perhevapaauudistus työryhmään

Uuden sopimuksen myötä varaluottamusmiehen koulutukseen pääsyä helpotetaan. Osapuolet suosittelevat varaluottamusmiehen pääsyä ns. luottamusmiesten peruskoulutukseen sekä vuosittaisiin ajankohtaispäiviin. Kustannukset sovitaan paikallisesti.

Perhevapaauudistuksen aiheuttamista muutoksista työehtosopimukseen sovitaan työryhmässä.

Neuvonta-alan runkosopimusta sovelletaan noin 1000 Pron, Jytyn,  JHL:n ja Agronomiliiton jäseneen. Prolaiset  työskentelevät etupäässä ProAgria-neuvontajärjestössä  esimerkiksi  kirjanpidon, talouslaskelmien, tukihakemusten ja  kasvinviljelysuunnitelmien parissa sekä kasvinsuojeluruiskun testauksissa.