Nyt on aika julkisille palveluille, ei niiden karsimiselle

EPSU-kongressi
KirjoittanutSari Jokikallas, Niko Simola ja Aila Järveläinen
EPSU-kongressi
EPSUn kongressi on hieno mahdollisuus vaihtaa kokemuksia, oppia toisilta ja verkostoitua. Julkisen sektorin haasteet ovat hyvin samanlaiset koko Euroopassa.

Julkisten alojen työntekijöitä ja virkamiehiä edustavat liitot kokoontuivat juhannusviikolla helteiseen Bukarestiin Euroopan julkisten palvelujen ammattiliittojen federaatio EPSUn 11. kongressiin.

Kokouspaikan, eli diktaattorin rakennuttaman parlamenttitalon, historia muistutti kouriintuntuvalla tavalla miten tärkeä tehtävä demokratian ja rauhan vaaliminen on ammattiyhdistysliikkeelle. Vain aidosti vapaat ja demokraattiset yhteiskunnat turvaavat työntekijöiden järjestäytymisoikeuden ja kollektiiviset neuvotteluoikeudet.

Kongressi on EPSUn ylin päätöksentekoelin, jossa hyväksytään viisivuotiskauden toimintaohjelma ja valitaan johto. Se on paljon muutakin. Mieletön mahdollisuus vaihtaa kokemuksia, oppia toisiltamme ja verkostoitua. Julkisen sektorin haasteet ovat lopulta hyvin samanlaiset koko Euroopassa.  Myös Suomessa tarvitsemme entistä enemmän Euroopan tason vaikuttamista, koska omaa edistyksellistä työelämälainsäädäntöämme heikennetään vauhdilla.

Pron kongressiedustajina olivat julkisen sektorin johtaja Niko Simola sekä 2. varapuheenjohtaja ja valtion neuvottelukunnan puheenjohtaja Aila Järveläinen. Tarkkailijana toimi sopimusalavastaava/asiantuntija Sari Jokikallas

Kongressissa hyväksytty ESPUn toimintaohjelma koostuu viidestä osiosta:

• Rauhan, demokratian, tasa-arvon, oikeuksien ja vapauksien turvaaminen
  • Julkisten palvelujen vahvistaminen ja palauttaminen julkiseen hallintaan
  • Vihreä, digitaalinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen siirtymä
  • Laadukkaat työolosuhteet tuottavat laadukkaita palveluja
  • Julkisten palvelujen ammattiliittojen rakentaminen ja vahvistaminen

Suomen julkisen sektorin ammattiliitot tekevät tiivistä yhteistyötä. Etukäteen oli sovittu Suomen delegaation puheenvuorojen pitäjät ja aiheet, jotta saimme monipuolisesti painotettua meille erityisen tärkeitä asioita toimintaohjelmassa.

Niko Simola käytti erinomaisen puheenvuoron julkisten palvelujen ja valtionhallinnon merkityksestä koko yhteiskunnan toiminnalle. Hän nosti esille Suomen hallituksen populistisen leikkauspolitiikan, jossa todellisena ajurina vaikuttaa säästöjen saavuttamisen sijasta olevan valtion virkamiesten vähentäminen palveluista piittaamatta.

Kriisien keskellä julkisen sektorin työpanos korostuu

Kongressiväkeä puhutti runsaasti oikeudenmukainen vihreä siirtymä ja digitalisaation hyödyntäminen ihmistä unohtamatta. On selvää, että sota Ukrainassa ja Gazassa sekä äärioikeiston nouseva kannatus monessa Euroopan maassa herätti syvää huolta. Kriisien keskellä julkisen sektorin työntekijöiden työpanos vain korostuu.

Ihmisten arjesta on kyettävä huolehtimaan kaikissa olosuhteissa. Jokainen julkisella sektorilla työskentelevä ymmärtää oman työnsä merkityksellisyyden. Se on tärkeä motivaatiotekijä.

Useissa puheenvuoroissa muistutettiin, että työolosuhteet ja palkkataso on saatava kuntoon. Työpaikkojen veto- ja pitovoimasta on huolehdittava, jotta julkinen sektori pärjää kilpailussa osaavasta työvoimasta.

Kongressin yhteydessä oli useita paneelikeskusteluja ja kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja. Nuorten vakuuttaminen ammatillisen järjestäytymisen tärkeydestä oli yksi teemoista. EPSU tekee lujasti töitä järjestäytymisasteen nostamiseksi erityisesti itäisessä Euroopassa. Kannustavia esimerkkejäkin kuultiin mm. isäntämaa Romaniasta. Onnistumisissa aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on äärimmäisen suuressa roolissa.

Verotus kestopuheenaiheena

Mielenkiitoinen asiantuntijapuheenvuoro kuultiin verotuksesta, joka on politiikan kestopuheenaihe. Quentin Parrinello, Senior Policy Advisor/Spokesperson, EU Tax Observatory, muistutti, ettei verotus ole luonnonlaki vaan poliittisia valintoja. Jos julkiset palvelut eivät toimi, halu maksaa veroja rapautuu ja noidankehä on valmis. Hänen taustayhteisönsä on riippumaton tutkimuslaitos, jonka selvitysten mukaan superrikkaiden verotus ei näytä onnistuvan missään täysin riippumatta siitä millainen verotusjärjestelmä tai veroaste maassa on. Kyse ei ole vain moraalista vaan lainsäädännöstä ja verohallinnon resursseista, joilla verojen välttelyä voidaan saada aisoihin.

Tehtävä ei ole helppo, koska raja verosuunnittelun ja verojen välttelyn välillä on selkeä vain teoriassa.  On muuten mielenkiintoista nähdä, miten esim.  vuoden 2024 alusta voimaan tullut suurten konsernien vähimmäisverotus toimii valtioiden välisen liiallisen verokilpailun hillitsijänä.

EPSUn hallitus sai uuden puheenjohtajan. Francoise Geng tulee Ranskan terveydenhoito- ja sosiaalialan liitosta. Hän on toiminut edellisen kauden EPSUn varapuheenjohtajana. Todellinen työmyyrä on pääsihteeri, jossa tehtävässä jatkaa jo kolmannelle kaudelleen Jan Willem Goudriaan Hollannista.

Suomesta EPSUn hallituksen varsinainen jäsen on Mari Keturi, JHL ja varalla Pipsa Allén, Tehy. Pron Niko Simola jatkaa valtionhallinnon pysyvän komitean jäsenenä.

Ihmiset ovat tärkein voimavara, Ukrainan liittojen yhteisen puheenvuoron käyttänyt Valeriy Matov muistutti. Venäjän vyörymisen kohti Kiovaa pysäyttivät ihmiset, jotka päättivät puolustaa demokratiaa.

Ammattiyhdistysliike on aina ihmisten, rauhan ja demokratian asialla. Myös Gazassa, jonka tilannetta koskevan hätäpäätöslauselman kongressi hyväksyi.

Time for Public Services! Viva EPSU!