Päivä johtajan matkassa

joonas uskali, jorma malinen
Opiskelija Joonas Uskali seurasi päivän Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen työtä Helsingissä. Lokakuisen tiistain aikana eteen tuli monenlaisia tilanteita, jotka opettivat paljon johtajan tärkeimmistä taidoista.

Päivä johtajan matkassa

Julkaistu 11.12.2018 klo 10:57
ProStoori
Kirjoittanut
Anna Haikarainen

–  Kokemus oli hieno, kiitos siitä puheenjohtaja Maliselle! Lähdin mukaan koulun ehdotuksesta, ja he järjestivät päivän, Metropolia-ammattikorkeakoulussa opiskeleva Uskali kertoo.

Uskalin ja Malisen yhteinen päivä oli osa Tuhat nuorta johtajaa -projektia. Siinä nuorille tarjotaan pääsy päätöstenteon maailmaan, kun esimiehet ja johtajat kutsuivat nuoria seuraamaan yhtä työpäiväänsä. Mukana oli 17–24-vuotiaita nuoria eri koulutusasteilta, ja johtajat toimivat yrityksissä johtavassa asemassa, esimiestehtävissä tai erilaisten projektien johdossa.

Tutustumispäivä alkoi Pron toimistolla Ruoholahdessa. Aluksi Uskali ja Malinen osallistuivat edunvalvonnan kokoukseen, jonka jälkeen he suuntasivat kymmeneksi Maanpuolustuksen Henkilökuntaliitto MPHL ry:n liittokokoukseen Pasilaan.

Malinen piti tervehdyspuheenvuoron kokouksessa, joka järjestettiin Sokos Hotel Pasilassa.

Seuraavaksi kaksikko palasi Pron toimistolle lounaalle. Lounaan yhteydessä katsottiin videokooste Pron hallituksen päätöksistä.

–  Samalla keskusteltiin kuluneen vuoden tapahtumista. Tästä jatkoimme liiton yt-asioita käsittelevään palaveriin, joka oli kaksiosainen. Ensin IT-puolen porukka esitteli omaa visiotaan juristeille. Jälkimmäisessä palaverissa osallistujat olivat kutakuinkin samat, mutta Malinen toimi kokouksen vetäjänä.

Päivä päättyi tiedotustilaisuuteen, jossa toimittajat haastattelivat Malista.

– Olin kuuntelemassa ja esitin vastakysymyksiä, Uskali kertoo.

Puheenjohtajan työstä jäi sataprosenttisen positiivinen kuva, nuori johtaja Joonas Uskali kertoo.

Kyky olla läsnä tärkeää johtajalle

Tutustumispäivä ylitti Uskalin odotukset.

–  Puheenjohtajan työstä jäi sataprosenttisen positiivinen kuva. Seurasin mestaria työssään. Hän oli rauhallinen ja toimi hyvin ammattimaisesti. Toiminta oli hallittua ja järkevää.

Uskalin mukaan oli hyödyllistä nähdä, miten asioita hoidetaan johtotasolla.

–  Jos mahdollisesti itse joudun joskus samaan tilanteeseen, opin, miten tulee toimia. Ei tarvitse arvuutella ja pyöritellä päätä, hän tuumaa.

Uskali opiskelee ensimmäistä vuotta bio- ja kemiantekniikkaa Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Tutkinto-ohjelma on uusi, ja neljän vuoden päästä hän valmistuu prosessi-insinööriksi asiantuntijatehtäviin.

–  En osaa sanoa vielä, millaista työni on tulevaisuudessa. Käytännönläheisyys ja innovaatiomahdollisuudet kiinnostavat minua.

Vapaa-aikana hän harrastaa muun muassa urheilua ja musiikkia.

Johtajalle on tärkeää kyky kuunnella ja olla läsnä. On oltava koko ajan tasalla siitä, miten asiat etenevät ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Millaisia oppeja päivästä johtajan kanssa jäi mieleen, millaisia terveisiä haluisit lähettää johtajille ja sellaisiksi aikoville?

–  Tärkeää on kyky kuunnella ja olla läsnä. On oltava koko ajan tasalla siitä, miten asiat etenevät ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Korvat on pidettävä höröllä ja silmät auki – niin se homma toimii aika pitkälle.