Paperin sopimusosapuolet tapasivat perjantaina iltapäivällä

Sovittelua jatketaan edelleen viikonlopun jälkeen ensi maanantaina.

Paperin sopimusosapuolet tapasivat perjantaina iltapäivällä

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Sovittelua jatketaan edelleen viikonlopun jälkeen ensi maanantaina.

Teksti: Pro Uutiset/Paavali Kukkonen

Paperiteollisuuden sopimusosapuolten Ammattiliitto Pron ja Metsäteollisuus ry:n edustajat tapasivat tänään perjantaina. Sovittelua jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistolla Helsingissä iltapäivän ajan.

Toimihenkilöiden ja työnantajan edustajia painavat kohti neuvottelutuloksen löytämistä alalla tänään alkanut ylityökielto. Metsäjätti UPM-Kymmeneen rajattu kaksiviikkoinen lakko alkaa ensi viikon keskiviikkona 6. huhtikuuta, jos sopimukseen ei sitä ennen päästä.

Sovittelua jatketaan edelleen viikonlopun jälkeen ensi maanantaina 4. huhtikuuta. Osapuolet tapaavat maanantaina iltapäivällä kello 16 alkaen.

Neuvottelut koskevat koko työehtosopimusta palkankorotusneuvottelujen kariuduttua aiemmin maaliskuun puolivälissä. Kun palkkasopua ei syntynyt, Pro irtisanoi toimihenkilöiden työehtosopimuksen päättymään tänään 1. huhtikuuta.

Ylityökielto astui voimaan koko alalla

Pron neuvottelujen vauhdittamiseksi julistama koko paperiteollisuutta koskeva toimihenkilöiden ylityökielto alkoi tänään. Ylityökielto koskee kaikkia toimihenkilösopimuksen piiriin kuuluvia työtehtäviä.

Liiton jäsenet löytävät lisätietoja ylityökiellosta ja sen soveltamisen periaatteista jäsensivuilta. Tarvittaessa neuvoa voi kysyä myös luottamusmiehiltä ja Pron aluekeskuksista.

YTN maksaa omiensa lakkoavustuksen

Ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN ilmoitti tänään, että se suosittaa liitoilleen toimihenkilöasemassa olevien YTN-liittojen jäsenten lakkoavustuksia maksettavaksi näiden liittojen omista varoista.

Toimihenkilötehtävissä työskentelevät liittojen jäsenet osallistuvat Pron ilmoittamaan lakkoon. Ylempien toimihenkilöiden tulee myös pitäytyvä omissa työtehtävissään.

YTN muistuttaa, että paperiteollisuuden ylemmät toimihenkilöt ovat myös itse sopimuksettomassa tilassa. Tämän johdosta voimassa on ylityökielto ja vapaa-aikana matkustamisen kielto koko toimialalla.

Lue lisää aiheesta:

Metsäteollisuuden lausunnoille tyrmistynyt vastaanotto

Nyt puhutaan paperiväen palkoista

Eilen Tampere, tänään Rauma ja sitten koko muu Suomi

Paperin sopimusosapuolet kokoontuvat sovittelijan luo lakonuhan alla

Paperiin toimihenkilöiden lakkovaroitus ja 1. huhtikuuta alkava ylityökielto