Paperin toimihenkilölakko saa tukea maailmalta

Kiista palkkausjärjestelmästä puhuttaa Australiassa asti.

Paperin toimihenkilölakko saa tukea maailmalta

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Kiista palkkausjärjestelmästä puhuttaa Australiassa asti.

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Ammattiliitto Pron keskiviikkona aamulla UPM:ssä käynnistämä tuhannen paperitoimihenkilön kaksiviikkoinen lakko on saanut tukea eri puolilta maailmaa.

Muun muassa paperin tekijät Alankomaissa, Belgiassa, Isosta-Britanniassa ja Australiassa sekä Yhdysvalloissa ja Kanadassa kannustavat toimihenkilöitä toimimaan toimivamman palkkausjärjestelmän puolesta.

Palkkausjärjestelmä kivenä kengässä

Koko paperiteollisuutta koskevaan, mutta ainakin toistaiseksi UPM-Kymmeneen rajattuun lakkoon päädyttiin, kun Ammattiliitto Pron ja työnantajia edustavan Metsäteollisuuden kiista toimihenkilöiden palkkausjärjestelmästä ja palkoista jäi vaille sovintoesitystä maanantaina illalla.

Valtakunnansovittelija Esa Lonka ei toistaiseksi ole määrännyt sovittelulle uutta ajankohtaa.

Pro korostaa, että tasapuolisen ja alalla kaikille yhteisen palkkausjärjestelmän avulla päästään käsiksi muun muassa naisten palkkojen jälkeenjääneisyyteen ja voidaan korjata toimihenkilöiden palkkoja suhteessa muihin paperiteollisuuden henkilöstöryhmiin.

Sekalinjalla ylös palkkakuopasta

Pro ja Metsäteollisuus kiistelevät myös palkankorotusten mallista.

Toimihenkilöt ajavat niin sanottua sekalinjaa, jolloin korotukset määritellään vähemmän tienaaville euroissa ja paremmin ansaitseville prosentteina.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne painottaa, että sekalinja tarkoittaa pienempien palkkojen nopeampaa suhteellista nousua: – Paperiteollisuudessa tällä on suuri naisten ja miesten palkkatasa-arvoa lisäävä vaikutus.

Neuvottelufaktat

• Neuvottelut paperiteollisuuden toimihenkilöiden palkoista ja palkkausjärjestelmästä alkoivat 17. maaliskuuta.

• Pro esitti tuolloin toiveen 80 euron tai vähintään 3,5 prosentin yleiskorotuksesta.

• Pro esitti, että yrityskohtainen erä suunnataan henkilökohtaisiin palkkoihin. Jos ratkaisusta ei synny paikallisesti sopua, erä jaetaan tasan kaikkien toimihenkilöiden kesken.

• Metsäteollisuus puolestaan esitti, että työnantaja päättää yksin paikallisen erän jakamisesta.